बालुकाश्म वाक्य
उच्चारण: [ baalukaashem ]
"बालुकाश्म" अंग्रेज़ी मेंउदाहरण वाक्य
मोबाइल
- In Badami there are four cave-temples excavated at various heights on the vertical scarp of the sandstone rock .
बादामी कमं बालुकाश्म शैल के ऊर्ध्वगामी कगार पर विभिन्न ऊंचाइयों पर चार गुफा मंदिर उत्खनित हैं . - In all of them the native soft sandstone of fine grain and quality which was most easily tractable has been used .
उन सभी में स्थानीय उत्कृष्ट तंतु और गुण वाले नर्म बालुकाश्म का उपयोग किया गया है क़्योंकि वह सरलता से उपयोग किया जा सकता था . - The Kailasanatha at Tiruppattur -LRB- Tiruchirapalli district -RRB- is a larger vimana in sandstone and is much like the Kailasanatha of Kanchi .
तिरूपत्तुर ( जिला तिरूचिरापल्ली ) का कैलासनाथ बालुकाश्म पाषाण से बना बड़ा मंदिर है और बहुत कुछ कांची के कैलासनाथ के समान है . - Both are excavated into the low sandstone outcrops , and mark the latest of the early Chalukyan or Western Chalukyan series in their home districts .
दोनों निचले बालुकाश्म टीलों में तराशे गए हैं और आंरभिक चालुक़्य या पश्चिमी चालुक़्य श्रृंखला में उनके गृह जिलों में अंतिम हैं . - Thus , his craftsmen had the advantage of the long acquired know-how of such cutting into sandstone and carving them , which had been developing for nearly a millennium .
इस प्रकार उसके कारीगरों को , लगभग एक सहस्त्राZब्दी से विकसित हो रही बालुकाश्म में ऐसे उत्खनन और उन्हें तराशने की जानकारी का लाभ प्राप्त था . - The pillars in the mandapa of the great temple at Palampet and in the triple shrine of Hanamkonda are of black granite , lathe-turned and highly polished , while in the other cases they are of sandstone .
पालमपेट स्थित महान मंदिर के स्तंभ काले ग्रेनाइट के , खराद पर आकार दिए और बहुत अधिक पालिश किए हुए हैं , जबकि अन्य मदिरों में वे बालुकाश्म ( सैंडस्टोन ) के हैं . - The Eastern Chalukyas of Vengi , a collateral branch of the early Chalukyas of Badami , however , have left a series of structural temples in sandstone which are more akin in their style to the Pallava style of Tondaimandalam to their south .
बादामी के पूर्ववर्ती चालुक़्यों की एक सगोत्री शाखा के वंगी के पूर्वी चालुकयों ने , फिर भी , बालुकाश्म में बने संरचनात्मक मंदिरों की एक श्रृंखला छोड़ी है जो अपनी शैली में उनके दक्षिण में तौडैंमडलम की पल्लव शैली के अधिक समान है . - The Eastern Chalukyas of Vengi , a collateral branch of the early Chalukyas of Badami , however , have left a series of structural temples in sandstone which are more akin in their style to the Pallava style of Tondaimandalam to their south .
बादामी के पूर्ववर्ती चालुक़्यों की एक सगोत्री शाखा के वंगी के पूर्वी चालुकयों ने , फिर भी , बालुकाश्म में बने संरचनात्मक मंदिरों की एक श्रृंखला छोड़ी है जो अपनी शैली में उनके दक्षिण में तौडैंमडलम की पल्लव शैली के अधिक समान है . - The fine cluster of nine temples in a group called the Navalinga temple consists of nine two- or three-storeyed square vimanas , single-walled , and built round the sides and ends of a linear row of three mandapas , all of poor quality sandstone .
नवलिंग मंदिर नाम से ज्ञात नौ मंदिरों के एक उत्कृष्ट समूह में नौ दो या तीन मंजिलें वर्गाकार विमानों और इकहरी दीवारों वाले मंदिर तीन मंडपों की रैखिक पंक़्ति के पार्श्वों और अंतिम छोरों के आसपास बनाए गए हैं जिनमें लगे बालुकाश्म घटिया स्तर के हैं . - Their earlier temples such as the Navalinga group and the Kallesvara at Kukkanur near Gadag -LRB- Dharwar district -RRB- , assignable to the latter half of the tenth century , are perhaps the last among the structures that were built of sandstone , and mark the end of the sandstone-trap rock tradition .
दसवीं शताब्दी के उत्तरार्ध में निर्मित गडग ( धारवाड़ जिला ) के निकट कुष्णानूर स्थित नवलिंग समूह और कल्लेश्वर जैसे उनके आरंभिक मंदिर शायद उन संरचनाओं में अंतिम थे , जो बालुकाश्म से बनाए गए और बालुकाश्म युक़्त शैल परंपरा की समाप्ति के सूचक हैं . - Their earlier temples such as the Navalinga group and the Kallesvara at Kukkanur near Gadag -LRB- Dharwar district -RRB- , assignable to the latter half of the tenth century , are perhaps the last among the structures that were built of sandstone , and mark the end of the sandstone-trap rock tradition .
दसवीं शताब्दी के उत्तरार्ध में निर्मित गडग ( धारवाड़ जिला ) के निकट कुष्णानूर स्थित नवलिंग समूह और कल्लेश्वर जैसे उनके आरंभिक मंदिर शायद उन संरचनाओं में अंतिम थे , जो बालुकाश्म से बनाए गए और बालुकाश्म युक़्त शैल परंपरा की समाप्ति के सूचक हैं . - It is more or less a circular monolithic temple cut out of an isolated mass of sandstone rock and carved into a hemisphere mounted on a base and capped by a flat stone in the form of a tawa -LRB- griddle -RRB- which , according to the inscription on it , was fashioned by a minister of Chandragupta .
यह न्यूनाधिक एक गोलाकार एकाश्मक मंदिर है , जो बालुकाश्म शैल के एक अकेले पुंज में से काटा गया है और एक आधार मंच पर गोलार्ध में तराश कर उस पर तवे के आकार का एक सपाट पत्थर का छत्र रखा गया है , जिसकी संकल्पना , उस पर खुदे अभिलेख के अनुसार चंद्रगुप्त के एक मंत्री द्वारा की गई थी . - The choice of all these dynasties was the local soft-stone formations , viz . sandstone , as in Badami and Aihole and in most other places , laterite , as at Aryelam on the extreme west coast , schist as at Bhairavakonda , and trap on the north-west Deccan and western India around Aurangabad , Poona and Bombay .
इन सब राजवंशों ने स्थानीय नर्म पाषाण के शैल समूहों का चयन किया जैसा कि बादामीक ऐहोल और अन्य अनेक स्थानों में बालुकाश्म ( सैंडस्टोन ) , धुर पश्चिमी तट पर अर्वालेम में मखरला ( लेटराइट ) , भैरवकोंडा में स्तरित चट्टान ( शिस्ट ) और उत्तर-पश्चिमी दक़्कन तथा औरंगाबाद , पूना और बंबई के आसपास पश्चिमी भारत में - They are the Muktesvara , Matangesvara , Airavatesvara , Valisvara , Iravatanesvara and Piravatanesvara temples , built mainly of sandstone with granite slabs forming the base and top of the adhishthana , and the upa-pitha platform below it in cases where it is added to raise the stature of the edifice .
वे हैं , मुक़्तेश्वर , मतंगेश्वर , ऐरावतेश्वर , वालिश्वर , इरावतनेश्वर और पिरावतनेश्वर मंदिर , जो मुख़्य रूप से बालुकाश्म पत्थरों से बने है किंतु उनके अधिष्ठान के आधार और शीर्ष पर ग्रेनाइट की पट्टियां लगी हैं.जहां भवन की महत्ता बढ़ाने का उद्देश्य था , वहां भी नीचे के मंच-उपपीठ में भी ग्रेनाइट लगाया गया है . - Turning to the temples of Lakkundi , also near Gadag , one comes across temples in the construction of which sandstone , till then usual , is totally abandoned in favour of a fine-textured , soft , chloritic schist stone that is quarried naturally in lesser thicknesses .
गडग के निकट ही , लक़्कुंडी के मंदिरों को देखें , तो ऐसे मंदिर प्राप्त होते हैं , जिनके निर्माण में तब तक सामान्यरूपेण पाया जानेवाला बालुकाश्म का उपयोग पूरी तरह से छोड़ दिया गया और उसके साथ बढ़िया तंतु रचनावाला , नर्म , क़्लोराइटिक शिष्ट पत्थर उपयोग में लाया गया जिसे स्वाभाविक रूप से कम मोटाई में खदान से निकाला जा सकता था . - The Malegitti Sivalaya standing on an outer crag among the hills of Badami is the simplest structure consisting of a ponderously built single-walled nirandhara vimana composed of large blocks of sandstone , with a closed mandapa almost of the same width in front of it , preceded by an open four-pillared porch of a lesser width , all standing over a common moulded adhishthana .
बादामी की पहाड़ियों के बीच एZक बाहरी श्रृंग पर खड़ा मलेगिट्टी शिवालय एक अत्यधिक सादी संरचना है जिसमें इकहरी दीवार से बना भारी भरकम Zनिरंधान विमान है जो बालुकाश्म के बड़े खंडों से चुना गया है.उसके सामने लगभग उसी चौड़ाई का एक बंद मंडप है , जिसके आगे कम चौड़ाई की चतुर्स्तंभी खुली ड्यौढ़ी - Except the two innermost pillars of peripheral series abutting on the navaranga front , all others , as well as the four central ones , though in sandstone , are partially lathe-turned heralding the more completely lathe-turned pillars of schist or soapstone of the later Chalukyas and their successors .
नवरंग के सामने संसक़्त परिधीय श्रृंखला के दो अंतरंग स्तंभों के अतिरिक़्त , शेष सभी , साथ ही चार केंद्रीय स्तभं , यद्यपि बालुकाश्म के हैं , किंतु आंशिक रूप से खराद पर आकार दिए गए हैं , जो परवर्ती चालुक़्यों और उनके उत्तराधिकारियों के स्तरित चट्टानों या सेलखड़ी के संपूर्णतया खराद पर आकार दिए गए स्तंभों की पूर्व घोषणा है . - While some are undoubtedly Pallava , painted over the plaster ground laid over the coarse sandstone surface , which expedient was found necessary -LRB- as at Ajanta -RRB- to smoothen and protect the stone surface even at the outset , there are undeniable evidences of the renewal of the plaster and the paintings over them in subsequent periods .
जबकि कुछ चित्र निस्संदेह रूप से पल्लव हैं , जो बालुकाश्म की खुरदरी सतह पर किए गए पलस्तर पर चित्रित किए गए थे और जो उस आरंभिक काल में भी पथरीली सतह को चिकना बनाने और सुरक्षा के लिए उचित और आवश्यक ( जैसा कि अंजता में ) पाया गया था , फिर भी अनुवर्ती काल में पलस्तर और चित्रों के नवीनकरण के निस्संदिग़्ध साक्ष्य विद्यमान हैं . - Finding that construction in these hard stones was difficult and time-consuming , and in order to step up the tempo and keep pace with , if not outstrip , his rivals , Rajasimha ultimately resorted to the softstone tradition and had to employ the coarse , friable , local standstones of a not very commendable quality for the temples in his capital city .
यह पाकर कि इन कठोर पत्थरों में निर्माण कठिन और अधिक समय खर्च करने वाला होता है , और अपने प्रतिस्पर्धियों को यदि पछाड़ने नहीं , तो भी तेजी और गति बढ़ाने के लिए राजसिंह ने अंतत : नर्म पत्थरों वाली परंपरा को अपनाया और उसे अपनी राजधानी नगर में Zमंदिरों के लिए मामूली स्त का खुरदुरा , भुरभुरा , स्थानीय बालुकाश्म पत्थरों का उपयोग करना पड़ा . - This was due to the fact that with the facility of quarrying the soft sandstone blocks , dressing and carving them more easily with the help of the skills acquired , coupled with the urge to construct stone temples on the models of brick-and-wood originals , the stone workers of the Badami-Aihole-Pattadkal area soon trained themselves into guilds of sthapatis that could build temples better instead of carving them out of rocks .
यह इस तथ्य के कारण हुआ कि नरम बालुकाश्म खंडों के खनन की सुविधा , अर्जित कौशल की सहायता से उनके प्रसाधन और उत्कीर्णन की सरलता और साZथ ही ईंट और काठ के मौलिक नमूनों पर पाषाण मंदिरों के निर्माण की इच्छा से बादामी ऐहोल पट्टदकल क्षेत्र के पाषाण कारीगरों ने स्वयं को शीघ्र ही स्थपतियों के निकायों के रूप में शिक्षित कर लिया , जो चट्टानों में मंदिरो को तराशने की अपेक्षा अच्छे मंदिरों का निर्माण कर सकते थे .
बालुकाश्म sentences in Hindi. What are the example sentences for बालुकाश्म? बालुकाश्म English meaning, translation, pronunciation, synonyms and example sentences are provided by Hindlish.com.