English - Hindi मोबाइलEnglish
साइन इन साइन अप करें

educational institution वाक्य

"educational institution" हिंदी मेंeducational institution in a sentence
उदाहरण वाक्यमोबाइल
  • List of educational institutions which have Sanskrit phrases as their mottos
    विभिन्न संस्थान और उनके संस्कृत ध्येय-वाक्य
  • There is a hospital and other educational institutions .
    यहां पर अस्पताल तथा शिक्षण संस्थाएं हैं .
  • But , most dangerously , we have closed our eyes to what has been going on in Muslim educational institutions .
    सबसे खतरनाक तो यह था कि हम मुस्लिम शैक्षणिक संस्थाओं के कार्यकलपों की ओर से आंख मूंदे रहे .
  • They toured various places of pilgrimage in upper India , places of historical interest and also traditional educational institutions .
    दोनों ने उत्तर भारत के कई तीर्थस्थलों , ऐतिहासिक स्थानों और पारंपरिक शिक्षा संस्थानों का भ्रमण किया .
  • He was a great philanthropist , deeply religious and a patron of khadi , Swadeshi and national educational institutions .
    वे एक महान लोकसेवक और धर्मप्राण व्यक़्ति थे तथा खादी , स्वदेशी और राष्ट्रीय शैक्षिक संस्थानों के जबरदस्त हिमायती थे .
  • Founder of many educational institutions in tribal Bathery , he has been the president of the local cooperative bank for 40 years .
    आदिवासी बथारी क्षेत्र में भतेरी शिक्षण संस्थाएं खोलने के अलवा वे पिछले 40 साल से स्थानीय सहकारी बैंक के अध्यक्ष हैं .
  • The Swami Vivekanand Memorial Society has opened an educational institution at Port Blair which also organises seminars and debates .
    स्वामी विवेकानंद स्मारक समिति द्वारा पोर्ट ब्लेयर में एक शिक्षा संस्थान खोला है जहां पर गोष्ठियां तथा वाद-विवाद होते हैं .
  • Otherwise , generally those educated in modern Western educational institutions were like the products of the old-fashioned Oriental seminaries .
    अन्यथा , सामान्य तौर से , वे पश्चिमी शिक्षण संस्थाओं शिक्षित हुए प्राचीन पद्धति के प्राच्य विद्यालयों में शिक्षित विद्यार्थीयों के समान थे .
  • Students of educational institutions in Manipal use ICICI Bank debit cards to pay for photocopying , to buy books and stationery , even settle the canteen bill .
    मणिपाल में छात्र फोटोकॉपी कराने , कॉपी-किताब खरीदने और यहां तक कि कैंटीन का बिल चुकाने के लिए आइसीआइसीआइ बैंक का ड़ेबिट कार्ड़ प्रयोग करते हैं .
  • Article 30 seeks to protect the rights of all minorities - based on religion or language - to establish and administer educational institutions of their choice .
    अनुच्छेद 30 का उद्देश्य है कि धर्म या भाषा पर आधारित सभी अल्पसंख्यक वर्गों को अपनी रुचि की शिक्षा-संस्थानों की स्थापना और प्रशासन का अधिकार मिले .
  • No citizen can be denied admission in any educational institution maintained or aided by the State on grounds of language , religion , etc .
    राज्य द्वारा पोषित या राज्य निधि से सहायता पाने वाली किसी शिक्षा संस्था में प्रवेश से किसी भी नागरिक को भाषा , धर्म आदि के आधार पर वंचित नहीं किया जा सकता .
  • Freedom Not to Attend Religions Instruction Article 28 forbids totally any religious instruction being imparted in educational institutions wholly maintained by State funds .
    धार्मिक शिक्षा में उपस्थित न होने की स्वतंत्रता अनुच्छेद 28 पूर्णतया राज्य निधि से पोषित शैक्षिक संस्थाओं में कोई धार्मिक शिक्षा देने का पूर्णतया प्रतिषेध करता है .
  • The Graduate School of Islamic Social Sciences of Ashburn, Va., referred to as a “purported” educational institution in an affidavit justifying a raid on the school , had its financial records seized in 2002 on suspicions of links to terrorism.
    अशवर्न स्थित ग्रेजुयेट स्कूल औफ इस्लामिक सोशल साइंसेज़ एक धोखेबाज संस्थान है 2002 में आतंकवादी संबंधों के संदेह में इसके आर्थिक दस्तावेज़ जब्त कर लिए गए थे .
  • There was the “ triple boycott ” -Con-gressmen shunned the legislatures , lawyers left the law courts and students came out of educational institutions to take part in the national movement .
    सर्वत्र ? तिहरा बहिष्कार ? था- कांग्रेसियों ने विधानमंडलों में जाना छोड़ दिया था , वकील अदालतों से निकल आये थे और विद्यार्थी शिक्षा-संस्थान छोड़कर राष्ट्रीय आंदोलन में कुद पड़े थे .
  • Article 30 has been criticized inter alia on the ground that the right to establish and administer educational institutions of their choice available to the minorities is denied to the majority community .
    अनुच्छेद 30 की , अन्य बातों के साथ साथ , इस आधार पर भी आलोचना की गई है कि अल्पसंख्यकों को अपनी रुचि की शिक्षा संस्थाओं की स्थापना और प्रबंधन का जो अधिकार दिया गया है , वह ( अधिकार ) बहुसंख्यक समुदाय को नहीं दिया गया है .
  • It is interesting to recall that even today , nearly a century later , the Anjuman-i-Islam of Bombay is a respected and trusted body , its responsibilities have grown , it manages some dozens of schools and educational institutions , including technical and commercial colleges , boarding schools , orphanages , girls ' schools , and teachers ' training schools .
    यह याद करना दिलचस्प लगता है कि लगभग एक शाताब्दी के बाद आज भी बंबई की अंजुमन- ए- इस्लाम एक सम्मानित और विश्वास योग़्य संस्था है , उसकी जिम्मेदारियों में वृद्धि हुई है और तकनीकी व व्यावसायिक कालेजों , आवासीय स्कूलों , अनाथाश्रमों , लड़कियों के स्कूलों , शिक्षकों के ट्रेनिंग स्कूलों समेत कई दर्जन स्कूलों और शैक्षिक संस्थाओं का वह संचालन करती हैं .
  • It was painful and humiliating fact that the intelligentsia of that generation to some extent even of this were borrowing their patterns of thought and behaviour , indeed even of their feelings and sensations , from the West , thereby justifying Tagore 's charge that “ educational institutions in our country are India 's alms-bowl of knowledge ; they lower our national self-respect ; they encourage us to make a foolish display of decorations made of borrowed feathers . ”
    उस पीढ़ी के बुद्धिजीवी और उनमें से कुछ आज भी अपने विचार और कार्य-पद्धति भर के ही लिए नहीं , अपनी भावनओं और संवेदनाओं तक को विदेशों से आयातित करते रहे और इस तरह रवीन्द्रनाथ के इस आरोप को न्यायसंगत बताते रहे कि ? हमारे देश की शैक्षणिक संस्थाएं मात्र ज्ञान का भिक्षापात्र हैं और ये हमारे राष्ट्रीय आत्म-सम्मान का सिर नीचा करती हैं और हमें इस बात के लिए उत्साहित करती हैं कि हम उधार लिए गए पंखों का मूर्खतापूर्ण और आडंबरपूर्ण प्रदर्शन कर सकें . ?
  • He was no small-time politicianhis countrymen knew of his high academic achievements and mental powers and he had already demonstrated his capacity for sacrifice by renouncing the I.C.S . Taking into consideration his organisational skill in raising the national volunteer corps and the important role played by him in building national educational institutions , his leader assigned him special duties in promoting the nationalist press ; first the Banglar Katha in 1921 , followed successively by Atma Sakti in 1922 and the forward in 1923 .
    देशवासी उसकी उच्च शैक्षिक उपलब्धियों और मानसिक शक़्तियों के बारे में जानते थे और वह आई.सी.एस . को ठुकराकर त्याग की अपनी क्षमता प्रमाणित कर चुका था.राष्ट्रीय स्वयंसेवक दल को खड़ा करने और राष्ट्रवादी शिक्षण संस्थाओं को बल-बूता देने में सुभाष की विशिष्ट भूमिका के दौरान उनके संगठन-कौशल को आजमाने के बाद उनके नेता ने उन्हें राष्ट्रवादी प्रेस के उन्नयन का विशेष दायित्व सौंपा-सर्वप्रथम 1921 में ? बाड्.लार कथा , ? Z Zइफर 1922 में ? आत्मशक़्ति ? और 1923 में ? फारवर्ड ? .
  • Neither of these facts is new; this author wrote back in 1992 that for world Jewry, “Muslim anti-Semitism is an increasing problem, and in large part this has to do with the ever-growing population of Muslims in the West;” and the EU's unwillingness to confront the pattern of anti-Jewish hostility emerging from Muslim religious, media, and educational institutions is also decades old. Unless Europeans find the strength forthrightly to address this problem - and all indicators suggest that is unlikely - there is reason to expect a general Jewish exodus from Europe, perhaps along the lines of the general Jewish exodus from Muslim countries a half century ago.
    इस समस्या में शारीरिक आक्रमण भी शामिल हैं । अध्ययन के काल में मुस्लिम उपद्रवी युवकों द्वारा यहूदियों पर शारीरिक आक्रमण या उनके गिरिजाघरों पर तोड़ - फोड़ प्राय: होते रहे । ऐसे आक्रमण या तो फिलीस्तीन समर्थक प्रदर्शनों से पहले या पश्चात् हुए और इस अवसर का लाभ कट्टरपंथियों ने गाली -गलौज के प्रयोग के लिए भी किया । इसके अतिरिक्त कट्टरवादी इस्लामवादी परिधि इंटरनेट और अरब भाषी मीडिया में सेमेटिक विरोधी प्रचार करते भी पाए गए । पर्यवेक्षकों ने देखा कि आडियोटेप और व्याख्यानों सहित मुस्लिम और अरब मीडिया में स्पष्ट रुप से सेमेटिक विरोधी वातावरण रहा जहां न केवल इजरायल के विरुद्ध संघर्ष में शामिल होने की बात की गई वरन् समस्त विश्व में यहूदियों के विरुद्ध संघर्ष की बात कही गई। अनेक उदाहरणों में तो आक्रमण इजरायल विरोध से जुड़ा रहा ।

educational institution sentences in Hindi. What are the example sentences for educational institution? educational institution English meaning, translation, pronunciation, synonyms and example sentences are provided by Hindlish.com.