He likened the liberation of Andaman to the fall of Bastille during the French Revolution . इस समारोह की तुलना उन्होंने फ्रंसीसी क्रान्ति के दौरान बैस्टील1 के पतन से की .
2.
Leaders of the French Revolution believed that all men were equal in the eyes of law . फ्रांसीसी क्रांति के नेताओं का विश्वास था कि कानून की नजर में सभी व्यक्ति समान हैं .
3.
The term “”Reign of Terror“”, as formerly referred to with regard to Terrorism. The French Revolution. आतंकवाद पहले के संदर्भ में इस्तेमाल किया गया शब्द राज्य आतंक का (Reign of Terror) इस के दौरान फ्रांसीसी क्रांति.
4.
“”Terrorism“” was first used in the context of the words state reign of terror in state during the French Revolution. आतंकवाद पहले के संदर्भ में इस्तेमाल किया गया शब्द राज्य आतंक का (Reign of Terror) इस के दौरान फ्रांसीसी क्रांति.
5.
Big revolutions take place , like the great French Revolution of a hundred and forty years ago , or the Russian Revolution thirteen years ago . बड़ी बड़ी क्रांतियां होती हैं , जैसे एक-सौ चालीस साल पहले फ्रांस में एक महान क्रांति हुई या अभी तेरह साल पहले रूस में एक क्रांति हो चुकी है .
6.
At that time Roy suggested to the Congress the organisation on 14 July , the French Revolution day , of demonstrations all over the country to express sympathy and solidarity with France which had just been conquered by Hitler . उस समय राय ने कांग्रेस को सुझाव दिया कि फ्रांZसीसी क्रांति दिवस 14 जुलाई कोपूरे देश में फ्रांस , जिसे कभी हिटलर ने जीता था , के प्रति सहानुभूति व भाईचारा प्रकट करने के लिए मनाया जाए .
7.
“Across the Centuries” cover. The book in question is Across the Centuries (Houghton Mifflin, 2nd edition, 1999), a 558-page history that covers the millennium and a half between the fall of Rome and the French Revolution. In the multicultural spirit, about half of its eight sections are devoted to the West, and the other four deal with Islam, Africa, Asian empires, and pre-Columbian America. जिस पुस्तक पर प्रश्नचिन्ह लगा है वह है Across the Centuries (Houghton Mifflin, 2nd edition, 1999) जो कि 558 पृष्ठ का इतिहास है जिसमें कि डेढ सहस्राब्दी के समय की चर्चा है जो कि रोम के पतन और फ्रांसीसी क्रांति तक का समय है। बहुसंस्कृतीय भावना के अनुरूप इसके आठ भाग में से आधे पश्चिम को समर्पित हैं तथा शेष चार में इस्लाम, अफ्रीका , एशिया साम्राज्य तथा पूर्व कोलम्बिया अमेरिका की चर्चा की गयी है।
8.
In contrast, conservatism calls for limited government, individualism, democratic debate, and capitalism. Its appeal is liberty and leaving citizens alone. Goldberg's triumph is to establish the kinship between communism, fascism, and liberalism. All derive from the same tradition that goes back to the Jacobins of the French Revolution. His revised political spectrum would focus on the role of the state and go from libertarianism to conservatism to fascism in its many guises - American, Italian, German, Russian, Chinese, Cuban, and so on. गोल्डबर्ग की सफलता इस बात में निहित है कि वे कम्युनिज्म , फासीवाद और उदारवाद के सम्बन्ध स्थापित कर पाते हैं। सभी एक समान परम्परा से अपनी प्रेरणा ग्रहण करते हैं जो फ्रांसीसी क्रान्ति के जिकोबिन हैं। उसकी परिवर्धित राजनीतिक क्षितिज राज्य की भूमिका पर जोर देता है और अमेरिका, इटली , जर्मनी , रूस, चीन और क्यूबा सहित अनेक देशों में अनेक रूपों में स्वतन्त्रतावाद से परम्परावाद और फिर फासीवाद तक आता है।
9.
Indeed, there are intellectuals on the left and right who relish the prospect of a new French Revolution, and welcome the suburban rioters as its spearhead. Nothing is more revealing, in this respect, than the success of a feverish political novel, Supplément au roman national (A Sequel to the National Narrative), by 28-year-old author Jean-Éric Boulin. Published two months ago, it forecasts a “social and racial” revolution in France in 2007. First a wave of suicide bombings in Paris. Then martial law. Then, finally, the great rebellion of the French poor: the native underclass, the Arabs, and the blacks, who unite under the green flag of Islam and the tricolor of France and march on Paris-as a sort of Commune in reverse. Boulin gallantly supports such an outcome. Related Topics: Conservatives & Liberals , Muslims in the West , US politics receive the latest by email: subscribe to daniel pipes' free mailing list This text may be reposted or forwarded so long as it is presented as an integral whole with complete and accurate information provided about its author, date, place of publication, and original URL. Comment on this item सद्दाम हुसैन के बचाव के लिए वामपंथी सड़कों पर उतरते हैं और इस मामले में अपनी सुरक्षा तथा इराकियो के भाग्य से कोई मतलब नहीं रखते और इस आशा में रहतें हैं कि यह दैत्य समाजवाद को निकट ला देगा । संक्षेप में 11 सितम्बर 2001 तथा सद्दाम हुसैन के विरूद्ध युद्ध से वामपंथियों का मानसिक दीवालियापन उजागर हो गया है ।