The cell contains on its hind wall a flat bas-relief of standing Vishnu . कक्ष में उसकी पिछली दीवार पर खड़े हुए विष्णु की एक सपाट नक़्काशी है .
2.
These bas-relief sculptures are more akin to the Pallava than to the neighbouring Pandya forms . ये उत्कीर्णित मूर्तिया पड़ोसी पांड्य रूपाकारों की अपेक्षा पल्लव से अधिक मिलती जुलती हैं .
3.
One of these contains a bas-relief of Gajalakshmi , and the other a group comprising devi as Bhuvanesvari and her attendants . इनमें से एक में गजलक्ष्मी का उत्कीर्णन है और दूसरे में भुवनेश्वरी के रूप में देवी और उनके सेवकों का समूह हैं .
4.
These are samples of white marble, in which a lively figuration of flowers and vines has been done in the bas-relief style. यह श्वेत संगमर्मर के नमूने हैं जिनमें सजीव बास रिलीफ शैली में पुष्पों एवं बेल-बूटों का सजीव अलंकरण किया गया है।
5.
The sanctum had a stucco panel or painting or a stone sculpture as a bas-relief on the rear wall , rather than on the floor at its centre . गर्भगृह में केंद्र में फर्श की अपेक्षा पिछली दीवार पर एक गचकारी पटल या चित्रांकन या उत्कीर्णित रूप में पाषाण मूर्ति थी .
6.
This contains bas-relief Jain tirthankara sculptures on the hind wall of the shrine and in the niches on the lateral walls of the mandapa in front . इसमें मंदिर कक्ष की पिछली दीवार और सामने मंडप की पार्श्व दीवारों पर ताकों में जैन तीर्थंकरों के उत्कीर्णित शिल्पांकन हैं .
7.
In passing , mention may be made of the two celebrated open- air bas-relief compositions of large group sculpturss on the face of the massive rocks in Mahabalipuram . चलते चलते महाबलीपुरम में विशाल चटटानों पर मूर्ति समूह की प्रख़्यात मुक़्ताकाश नक़्काशीदार रचनाओं का उल्लेख किया जा सकता हैं .
8.
The two bas-relief replicas in miniature on either flank of the facade of the Ramanuja mandapa cave-temple are likewise ekatala , Nagara forms , but with their cella empty . रामानुज मंडप गुफा मंदिर के अग्रभाग के दोनों पार्श्वो पर दो नक़्काशीदार लघु प्रतिकृतियां एकतल , नागर रूप विधान के अनुरूप हैं , किंतु उनका गर्भगृह खाली है .
9.
A similar bas-relief miniature of an ekatala vimana of a hexagonal section from base to apex is depicted inside the front sikhara arch -LRB- torana mukhapatti -RRB- of the apsidal Nakula-Sahadeva ratha . आधार से शिखर तक छह खंडों वाले एकतल विमान की एक ऐसी ही लघु नक़्काशी अर्धगोलाकार नकुल सहदेव रथ की शिखर मेहराब ( तोरण ) मुखपट्टी के भीतर की और चित्रित की गई है .
10.
The Atiranachanda mandapam of Rajasimha , the last of the series , alone contains a bas-relief panel of Siva as Somaskanda , with Uma and Skanda sitting beside him and Brahma and Vishnu standing on either side of the group behind . श्रृंखला के अंतिम , राजसिंह के अतिरणचंड मंडपम में ही शिव के सोमकंद रूप का एक नक़्काशीदार फलक हैं , जिसमें उनके साथ उमा और स्कंद बैठे हुए और उनके पीछे दोनों और ब्रह्मा और विष्णु खड़े हुए हैं .