This is her ensemble. तो यह है मेरी माँ का एढ़ी से चोटी तक का परिधान.
2.
We still have a number of such ensembles of various types and sizes with us . आज भी हमारे पास विभिन्न किस्मों तथा आकार के ऐसे अनेक वृंद मौजूद हैं .
3.
This is typically , and most likely exclusively , met within the nagasvaram or melam ensembles . नागस्वरम् अथवा मेलन से मिलता जुलता यह एक बहुत ही अनोखा एवं अपने ढंग का अकेला ही वाद्य है .
4.
For example , the conch shell -LRB- sankh -RRB- is a part of the musical ensemble , pancha vadya of Kerala , Karnataka , Orissa and so on . उदाहरण के लिए शंख नामक वाद्य केरल , कर्नाटक और उड़ीसा आदि में पंचवाद्य नाम से उपलब्ध वाद्य समूह का एक अंग है .
5.
Thus the fertilised human egg which at conception is a single cell becomes at birth an ensemble of billions of cells . अंत : गर्भधारण के समय केवल एक ही संषेचित कोशिका शिशु के जन्म के समय तक करोड़ों कोशिकाओं से निर्मित एक संपूर्ण जीव में बदल जाती है .
6.
When a mahamandalesvara - feudal lord - lost a war , he had to surrender his pancha vadya ensemble , of trumpets , gongs,drums and oboes , to the victor . जब कोई सामंत , महामण्डलेश्वर युद्ध में हार जाता तो उसे तुरही , घड़ियाल , ढोल और शहनाई नामक पंचवाद्य विजेता को समर्पित करने पड़ते थे .
7.
Since among the ensembles played here the nagasvaram is very important , the instrument itself is called the melam and olaga -LRB- in Tamil , Kannada and Telugu -RRB- . चूंकि ऐसे स्थानों पर बजाए जाने वाला महत्वपूर्ण वाद्य है नागस्वरम् , तो इसे ही मेलम एवं ओलगा ( तमिल , कन्नड़ और तेलुगु में ) कहा जाने लगा .
8.
The big nagasvaram is usually called the bari nagasvaram and is typical of the folk ensembles nayyandi melam of Tamil Nadu and the karanga mela of Karnataka , it is also the only oboe now in use in Karnatak classical music . विशाल नागस्वरम् को प्राय : बड़ी नागस्वरम् कहा जाता है और तमिलनाडु के नयनन्दी मेलम तथा कर्नाटक के कर्गा मेला जैसे लोक मेलों में यह एक खास वाद्य है .
9.
The last mentioned is found in the Kashmir valley as also in Sindh , and is indispensable in choruses and ensembles performing cchakri , rauf , soofiyana kalam and other music so typical of this part of the country . नोट सिंध व विशेष रूप से कश्मीर की घाटियों का वाद्य है और कश्मीर के छकरी , रोफ़ , सूफियाना क़लाम आदि खास किस्म की संगीत-शैलियों का अभिन्न अंग माना जाता है .
10.
The drum , of which there are different kinds , is played in the musical ensembles in honour of the dharmapalas -LRB- the protectors of the religious laws -RRB- both of the gentle and the aggressive or militant types ; it is also used to show intervals and pauses in religious ceremonies . अनेक किस्मों वाला यह वाद्य सौम्य और उग्र दोनों धर्मपालों ( धर्म के रक्षकों ) के सम्मान में होने वाली संगीत सभाओं में बजाया जाता है और धार्मिक रीति रिवाजों में मध्यांतर तथा विश्राम की सूचना के लिए भी बजाया जाता है .