In the beginning Roy did not accept the materialist philosophy of socialism . आरंभ में राय ने समाजवाद के भौतिकवादी दर्शन को अस्वीकार किया .
2.
But he was not a materialist or a nihilist as the words are normally understood . परंतु वह न तो निराशावादी थे और न ही भौतिकवादी- जैसा कि इन शब्दों का अर्थ प्राय : लगाया जाता है .
3.
Roy was a materialist and rationalist ; while Gandhi was a spiritualist and , relied more on his inner voice ' . राय भौतिकवादी और बुद्धिवादी थे , जबकि गांधी आघ्यात्मिक थे और ? अंतरात्मा की आवाज ? पर ज़्यादा भरोसा करते थे .
4.
One demanded the acceptance of a rational materialist outlook , while the other did not Insist on any change in the mental and social outlook of the revolutionaries or the people . एक में युक़्तिसंगत भौतिकवादी दृष्टिकोण अपनाने का आग्रह था जबकि क्रांति में क्रांतिकारियों या जनता का मानसिक या सामाजिक दृष्टिकोण बदलने पर कोई जोर नहीं था .
5.
They were convinced that nationalist solidarity , materialist commonsense and a ruthless application of science and technology could alone lift their ancient country from die morass into which it had sunk . वह यह स्वीकार कर चुका था कि राष्ट्रीय एकता , सांसारिक सामान्य बुद्धि और विज्ञान एवं तकनीक के कठोर प्रयोग से ही उनका पारंपरिक देश उस दलदल से निकल सकता है - जिसमें वह धंसा हुआ है .
6.
They were convinced that nationalist solidarity , materialist commonsense and a ruthless application of science and technology could alone lift their ancient country from die morass into which it had sunk . वह यह स्वीकार कर चुका था कि राष्ट्रीय एकता , सांसारिक सामान्य बुद्धि और विज्ञान एवं तकनीक के कठोर प्रयोग से ही उनका पारंपरिक देश उस दलदल से निकल सकता है - जिसमें वह धंसा हुआ है .
7.
Sachau notes that the Loka-yata school of thought was founded by Brihaspati , author ofBarhas-patyasutram Its followers were materialist thinkers who did not believe in any self or entity beyond the material body and its needs . सखाउ का मत है कि लोकायत-दर्शन बृहस्पति द्वारा संस्थापित किया गया था जो ? बृहस्पति सूत्रम् ? का रचयिता था.इसके अनुयायी भौतिकवादी चिंतक थे जिनका भौतिक शरीर और उनकी आवश्यकताओं से इतर किसी अहं अथवा सत्ता में विश्वास नहीं था .
8.
They saw that the English attached more importance to material values than to the external forms of religious values and followed their example by affecting the materialist and the freethinker , not realising that the apparent materialism and religious indifference of the Englishmen was a new form of the intensely religious and moral Puritanism . उनऋ-ऊण्श्छ्ष्-होनें देखा कि अंग्रेज धार्मिक मूलऋ-ऊण्श्छ्ष्-यों के बाह्य रूप की अपेक्षा भऋतिक मूलऋ-ऊण्श्छ्ष्-यों को अधिक महतऋ-ऊण्श्छ्ष्-व देते है अतः भऋतिकवादी तथा सऋ-ऊण्श्छ्ष्-वतंत्र विचारक का अनुकरण किया , यह महसूस न करते हुए कि सऋ-ऊण्श्छ्ष्-पषऋ-ऊण्श्छ्ष्-ट भऋतिकवाद तथा अंग्रेजो की धार्मिक उदासीनता , गहरे धार्मिक और नैतिक पुरातनवाद का एक नया रूप है .
परिभाषा
someone who thinks that nothing exists but physical matter
someone with great regard for material possessions