English - Hindi मोबाइलEnglish
साइन इन साइन अप करें

reliefs वाक्य

"reliefs" हिंदी मेंreliefs in a sentence
उदाहरण वाक्यमोबाइल
  • The basal part of the inner sakhas and the jamb carry panels with reliefs of the river goddesses , Ganga and Yamuna .
    भीतरी सखा के आधार और बाजू पर नदी देवियों गंगा और यमुना के उत्कीर्णनों से युक़्त फलक हैं .
  • Two more such Somaskanda reliefs are found carved on the hind wall of the mandapa on either side of the shrine entrance .
    गर्भगृह के प्रवेशद्वार के दोनों और मंडप की पिछली दीवार पर ऐसे दो और सोमस्कंद उत्कीर्णन मिलते हैं .
  • The south and north walls of the mukha-mandapa contain large reliefs of standing Brahma , and Siva as Gangadhara .
    मुख मंडप की उत्तरी और दक्षिणी दीवारों पर खड़े हुए ब्रह्मा और गंगाधर रूप में शिव के बड़े बड़े उत्कीर्णन हैं .
  • In the Singavaram cave-temple , as at Siyamangalam , there are small panel reliefs of two female devotees on top of the pilasters of the inner row .
    सियामंगलम के समान ही सिंगवरम गुफा मंदिर में भीतरी पंक़्ति के भित्तिस्Mतभों के शीर्ष पर दो नारी भक़्तिनों के छोटे उत्कीर्णित फलक हैं .
  • The walls of the vimana , the inter-connecting transept , and the walls of the mandapas are covered externally with large sculptural reliefs of remarkable fineness .
    विमान की दीवारें , भीतर से जोड़ने वाले अनुप्रस्थ मार्ग और मंडपों की दीवारें बाहर से असाधारण उत्कृष्टता के बड़े शैल्पिक उत्कीर्णनों से आवृत्त है .
  • To the south of the pavilion , and carved on the rock face , are reliefs of two elephant fronts with hozvdahs over their necks , a dvajastambha in between , and horse at the south extreme .
    मंडप के दक्षिण में , चट्टानी फलक पर होदों से युक़्त दो हाथियों के अगले भाग उत्कीर्णित हैं , बीच में एक द्वज स्तंभ है और धुर दक्षिण में एक अश्व है .
  • The wall spaces between the relieved bays of the aditala are adorned by reliefs of shrine frontals with superstructures of the southern vimana patterns , or of the northern prasada patterns .
    आदितल की दीवारों के उभरे हुए खंडों के बीच दक्षिणी विमान के प्रतिमानों या उत्तरी प्रासाद प्रतिमानों की अधिरचना युक़्त मंदिर के अग्रभाग उत्कीर्ण हैं .
  • Besides carving out a few vimana forms as miniature reliefs or full-scale facades , they also started carving out three-dimensional monolithic vimanas of normal stature , and of diverse kinds .
    लघु उभारों या पूर्ण स्तरीय अग्रभागक के रूप में कुछ विमान रूप विधानों को तराशने के अतिरिक़्त , उन्होनें सामान्य आकार और विविध प्रकार के त्रिआयामी एकाश्मक विमान भी तराशने आरंभ किए .
  • Simpler rasps are found in the Ajanta and Ellora wall paintings and reliefs , which are datable between the 5th and 7th Centuries A.D . Plates of various shapes and sizes are very common as musical instruments , again in tribal and folk music .
    कुछ और सादा किस्म के रेतीदार वाद्य अजंता और एलोरा के भित्तिचित्रों व उभारदार चित्रों में प्राप्त हुए हैं , जिनका समय ईसा की 5वीं और 7वीं शताब्दी के बीच निश्चित किया जा सकता है .
  • The kudu motifs on the cornice or kapota tier of the adhishthana have lost their original nasika shape and have become flat triangular reliefs , precursors of the dentil reliefs of the later Chalukyan and Hoysala temples .
    अधिष्ठान के कपोत पर बने कुदु मॉटिफ के मूल नासिका आकार नष्ट हो गए हैं और वे सपाट त्रिकोणी उभार मात्र रह गए हैं , जो कि हरवर्ती चालुक़्य और होयसल मंदिरों के दंतिल उभारों के पूर्वगामी हैं .
  • The kudu motifs on the cornice or kapota tier of the adhishthana have lost their original nasika shape and have become flat triangular reliefs , precursors of the dentil reliefs of the later Chalukyan and Hoysala temples .
    अधिष्ठान के कपोत पर बने कुदु मॉटिफ के मूल नासिका आकार नष्ट हो गए हैं और वे सपाट त्रिकोणी उभार मात्र रह गए हैं , जो कि हरवर्ती चालुक़्य और होयसल मंदिरों के दंतिल उभारों के पूर्वगामी हैं .
  • The Mahesamurti reliefs here are quite different in treatment and finish from the celebrated one at Elephanta and , unlike Elephanta , they are placed on the wall behind the Rashtrakuta linga in the main shrine .
    यहां के महेशमूर्ति उत्कीर्णन एलिफैंटा में प्राप्त उत्कीर्णन से निरूपाण और परिष्कार में पर्याप्त भिन्न है और एलिफैंटा के विपरीत मुख़्य मंदिर में राष्ट्रकूट लिंग के पीछे की दीवार पर अवस्थित हैं .
  • The inner wall of the garbha-griha is plain and square , while the outer wall , visible in parts between the abutting vimanas , is profusely sculptured with reliefs of gods and goddesses , as also are the walls of the abutting structures .
    गर्भगृह की भीतरी दीवार अनलंकृत और वर्गाकार है , जबकि संलग़्न विमानों के बीच से दिखाई पड़ती बाहरी दीवार पर और संलग़्न संरचनाओं की दीवारों पर भी देवी देवताओं की आकृतियां सघन रूप से उकेरी हुई हैं .
  • Over the moulded stone adhishthana , the outer wall of the sandhara structure and its prastara show the characteristic reliefs of pilasters and miniature shrines of the kuta , sala , and panjara models , as in the Tamil Nadu temples .
    पाषाण निर्मित अधिष्ठान के ऊपर संधार संरचना की बाहरी दीवार और उसके प्रस्तर पर भित्तिस्तभों और कूट , शाला और पंजर नमूनों के लघु मंदिरों के विशिष्ट शिल्पांकन हैं , जैसे Zकि तमिलनाड़ु के मंदिरों में हैं .
  • But the most fascinating and rewarding source -LRB- though to be scrutinized with great care -RRB- is the visual representation in sculptures , icons , reliefs , wall paintings , miniatures and illustrated manuscripts .
    लेकिन सर्वाधिक आकर्षक और फलदायक स्त्रोत ( यद्यपि अत्यंत सतर्कता के साथ इसकी छानबीन करनी होगी ) मूर्तियों , देव-प्रतिमाओं , उद्भूत चित्रों , दीवारों की चित्रकारी , लघु चित्रों और सचित्र पांडुलिपियों का दृश्य रूप है .
  • But the most fascinating and rewarding source -LRB- though to be scrutinized with great care -RRB- is the visual representation in sculptures , icons , reliefs , wall paintings , miniatures and illustrated manuscripts .
    लेकिन सर्वाधिक आकर्षक और फलदायक स्त्रोत ( यद्यपि अत्यंत सतर्कता के साथ इसकी छानबीन करनी होगी ) मूर्तियों , देव-प्रतिमाओं , उद्भूत चित्रों , दीवारों की चित्रकारी , लघु चित्रों और सचित्र पांडुलिपियों का दृश्य रूप है .
  • What would appear to be tall and column-like dvitala , or two-storeyed forms of the pure Vesara vimanas , circular in section from base to apex , are represented by the identical miniature reliefs found one at either end of the wagon-top sikhara of the Ganesa ratha .
    ऊचें और सऋ-ऊण्श्छ्ष्-तंभ जेसे दिखने वाले द्वितल या शुद्ध वेसन विमानों के दुमंऋले रूप विधान का निरूपण जो आधार से शीर्ष तक खंडों में वृ
  • These kuta , sala , panjara reliefs are overshadowed by the overhanging eaves of the pent roof sloping down from hooks and beams , set higher up on the face of the inner wall , and resting on the wall-plate of the outer wall , the overhanging eaves further supported by intricately carved caryatid-like wooden brackets sprung from the top region of the outer wall again .
    इन कूट , शाला पंजर उभारों पर ढलवां छत की लटकती हुई ओलतियां छाई हुई हैं , जबकि छत भीतरी दीवार के फलक पर ऊंचे लगे आंकड़ों और बल्लियों से नीचे ढलती हैं और दीवार के शीर्ष पर टिकती है.लटकती हुई ओलतियों को बाहरी दीवार के ही ऊपरी भाग से निकले सूक्ष्मता से तराशे गए नारी आकृतियों के लकड़ी के दीवारगीर से और सहारा मिलता है .
  • The incomplete Branthanpara excavation demonstrates the familiar Pallava technique of rock excavation as at Mahabalipuram , fol-lowed in the Pandya-Muttaraiyar-Adigaiman areas , as at Narttamalai , Mangadu and other places . The cave at Vizhinam , of the rock-cell type without the front mandapa and characteristic of the Pandya-Muttaraiyar region , is unique in having on either rock flank of its door-opening , reliefs of Siva in chatura tandava with Parvati in attendance on one side , and Siva with bow as kirata , followed by a dwarf gana on the other .
    अधूरा ब्रंथनपारा उत्खनन चट्टान उत्खनन की परिचित पल्लव तकनीक को दर्शाता है , जैसा कि महाबलीपुरम है , जिसका अनुसरण नर्त्तमलै , मंगडु और अन्य स्थानों पर पांड्य मुत्तैयार क्षेत्र की विशिष्टता से युक़्त गुफा में अनन्य है कि उसके द्वार विवर के दोनों पार्श्वों पर चतुर्तांडव में शिव का उत्कीर्णन है , जिसके एक और वे पार्वती सहित हैं और दूसरी और वे पार्वती सहित हैं और दूसरी और किरात के रूप में धनुष धारण किए हुए हैं जिनका अनुसरण एक बौना गण कर रहा है .
  • The incomplete Branthanpara excavation demonstrates the familiar Pallava technique of rock excavation as at Mahabalipuram , fol-lowed in the Pandya-Muttaraiyar-Adigaiman areas , as at Narttamalai , Mangadu and other places . The cave at Vizhinam , of the rock-cell type without the front mandapa and characteristic of the Pandya-Muttaraiyar region , is unique in having on either rock flank of its door-opening , reliefs of Siva in chatura tandava with Parvati in attendance on one side , and Siva with bow as kirata , followed by a dwarf gana on the other .
    अधूरा ब्रंथनपारा उत्खनन चट्टान उत्खनन की परिचित पल्लव तकनीक को दर्शाता है , जैसा कि महाबलीपुरम है , जिसका अनुसरण नर्त्तमलै , मंगडु और अन्य स्थानों पर पांड्य मुत्तैयार क्षेत्र की विशिष्टता से युक़्त गुफा में अनन्य है कि उसके द्वार विवर के दोनों पार्श्वों पर चतुर्तांडव में शिव का उत्कीर्णन है , जिसके एक और वे पार्वती सहित हैं और दूसरी और वे पार्वती सहित हैं और दूसरी और किरात के रूप में धनुष धारण किए हुए हैं जिनका अनुसरण एक बौना गण कर रहा है .

reliefs sentences in Hindi. What are the example sentences for reliefs? reliefs English meaning, translation, pronunciation, synonyms and example sentences are provided by Hindlish.com.