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synagogue वाक्य

"synagogue" हिंदी मेंsynagogue in a sentence
उदाहरण वाक्यमोबाइल
  • Took them to the synagogue, went into the synagogue,
    उन्हें लेकर पूजा स्थल गया, पूजा स्थल के अन्दर गया,
  • Took them to the synagogue, went into the synagogue,
    उन्हें लेकर पूजा स्थल गया, पूजा स्थल के अन्दर गया,
  • From a church to a mosque to a synagogue
    एक चर्च से एक मस्जिद से होते हुए, एक यहूदी मंदिर तक
  • Of a rich man who sat in synagogue one day.
    एक धनवान व्यक्ति की जो एक दिन एक आराधनालय (पूजा स्थल) में बैठा.
  • He goes into the synagogue. “God, will you please help me?
    वह पूजा स्थल के अन्दर जाता है. “भगवान् क्या आप मेरी मदद करोगे?
  • The cleaner came into the synagogue.
    सफाई कर्मचारी पूजा स्थल में आया.
  • He rushes to the synagogue. “I'll get it out of the ark before anybody finds it.”
    वह पूजा स्थल की ओर भागता है. “मैं उसे संदूक से निकाल लूँगा इससे पहले कि कोई और उसे ले ले.”
  • Americans, it turns out, instinctively responded. Worshippers in churches and synagogues prayed. School children raised funds. Black civil rights leaders and white conservatives went to jail for acts of civil disobedience.
    ऐसा प्रतीत हुआ कि अमेरिका के लोगों ने अपने स्वभाव के अनुरूप ही पर्याप्त समर्थन दिया। चर्चों में उपासना करने वालों ने और गिरिजाघरों में प्रार्थना करने वालों ने प्रार्थना की। विद्यालय के बच्चों ने आर्थिक सहायता एकत्र की। अश्वेत नागरिक अधिकार नेता और श्वेत परम्परावादी सविनय अवज्ञा के कार्य के लिये जेल भी गये।
  • But even so, there are Frenchmen and there are Frenchmen. One named Zacarias Moussaoui, an Algerian immigrant, attracts more attention than one named Michael Christian Ganczarski, a Polish immigrant of German extraction - making a convert like Ganczarski the more potent jihadist. He is now sitting in a French jail, charged with a major role in the April 2002 bombing of a synagogue in Tunisia that killed 19 people.
    एक अल्जीरियाई आप्रवासी जकारियस मुसावयी पोलैण्ड के जर्मन क्रिश्चियन गानजाश्की की अपेक्षा लोंगो का अधिक ध्यान आकर्षित करता है. इसलिये गानजाश्की का धर्मान्तरण कराकर उसे अधिक प्रभावी जिहादी बनाया जा सकता है. अपैल 2002 में ट्यूनिशिया में बम विस्फोट कर 19 लोंगो की हत्या के आरोप में वह फ्रांस की जेल में बन्द है.
  • It is thus fine for the Alsace regional council in France to provide €424.000 to help build the Grand Mosque of Strasbourg, or 8 percent of its cost, because the same body also voted €325.000 (or 15 percent of the total) for renovations to the Strasbourg cathedral, and a like amount for works at the city's Grand Synagogue. It is quite another when, outside Alsace (which, for historical reasons , is not subject to the same secular regulations as the rest of France), the French government considers paying for mosque construction . It is also unacceptable when the City of Boston, Mass. sells land for an Islamic complex at well below the market price, a benefit unheard of for other religious groups in that city.
    मुसलमानों द्वारा अधिक अधिकार की माँग के मामलों में प्रमुख अंतर यह करना चाहिए कि क्या मुस्लिम अपेक्षायें समाज के दायरे में उपयुक्त बैठती हैं या नहीं जहाँ वे उपयुक्त हैं वहाँ उनको समायोजित किया जाता है जैसे इन मामलों में - ईद उल अधा छुट्टियों के लिए स्कूल और विश्वविद्यालय बंद किए जाते हैं .
  • The threatening nature of the situation, in particular for the Jewish communities, arose because in most of the countries monitored the increasing number of anti-Semitic attacks, committed frequently by young Arabs/Muslims and by far-right extremists, was accompanied by a sharp criticism of Israeli politics across the entire political spectrum, a criticism that in some cases employed anti-Semitic stereotypes. Of the EU's then-15 member states, four stand out for their deeper problems: A group of countries was identified with rather severe anti-Semitic incidents. Here, France, Belgium, the Netherlands and the UK have to be mentioned. They witnessed numerous physical attacks and insults directed against Jews and vandalism of Jewish institutions (synagogues, shops, cemeteries). In these countries the violent attacks on Jews and/or synagogues were reported to be committed often by members of the Muslim-Arab minority, frequently youths.
    इस अध्ययन के मसौदे से निकट से जुडे एक व्यक्ति ने निष्कर्ष निकाला कि इसे प्रकाशित न करने का निर्णय राजनीतिक था । परंतु इस राजनीतिक विवाद से परे “ Manifestation of anti sematism in europian union “ शीर्षक से अब यूरोपिय संघ द्वारा जारी इस रिपोर्ट में यहूदी विरोधी भावना और कार्यो के बिन्दु पर ऐतिहासिक परिवर्तन की पुष्ठि की गई है ।
  • The problem includes violent attacks: Physical attacks on Jews and the desecration and destruction of synagogues were acts often committed by young Muslim perpetrators in the monitoring period. Many of these attacks occurred either during or after pro-Palestinian demonstrations, which were also used by radical Islamists for hurling verbal abuse. In addition, radical Islamist circles were responsible for placing anti-Semitic propaganda on the Internet and in Arab-language media. Observers point to an ‘increasingly blatant anti-Semitic Arab and Muslim media ‘ including audiotapes and sermons, in which the call is not only made to join the struggle against Israel but also against Jews across the world. In many instances, this aggression is connected to anti-Zionism:
    यूरोपिय संघ के आधिकारिक आयोग के अध्ययन का यह मूल संदेह है जो पिछले सप्ताह कुख्यात हो गया जब यूरोपिय संघ ने स्वयं अपने ही 104 पृष्ठ के मसौदे को निरस्त कर दिया । Financial times जिसने इस रिपोर्ट को प्रकाश में लाया उसने रिपोर्ट दी की ऐसा इस लिए हुआ क्योंकि इस अध्ययन द्वारा परीक्षण किए गए अधिकतम् मामलों में इन घटनाओं में मुसलमान और फिलीस्तीन समर्थक गुटों का हाथ था । FINANCIAL TIMES के अनुसार मुस्लिम और फिलीस्तीन समर्थक इन उपद्रवियों पर ध्यान केन्द्रीत करना भड़काऊ माना गया ।
  • They did so in five ways. They conducted surveillance of American government targets (military recruitment stations and bases), Israeli targets (consulate in L.A. and El-Al airlines), and Jewish targets (synagogues). The trio monitored the Jewish calendar and, the indictment notes, planned to attack synagogues on Jewish holidays “to maximize the number of casualties.” They acquired an arsenal of weapons. To fund this undertaking, they set off on a crime wave, robbing (or attempting to rob) gas stations 11 times in the five weeks after May 30. They engaged in physical and firearms training. Finally, they tried recruiting other Muslims.
    का विद्यार्थी हम्माद रियाज समाना और दूसरा अश्वेत धर्मान्तरित ग्रेगरी वरनन पैटरसन है जो लॉस एंजेल्स के अंतर्राष्ट्रीय हवाई अड्डे की एक दूकान पर काम करता था और इन दोनों का ही कोई आपराधिक इतिहास नहीं है . इन्होंने अपने लक्ष्य को प्राप्त करने के पांच तरीके ढूंढे. इन्होंने अमेरिकी सरकार के ठिकानों ( सेना भर्ती केन्द्रों और सैन्य ठिकाने ) इजरायली ठिकानों और यहूदी ठिकानों की तहकीकात की .आरोप पत्र के अनुसार इन तीनों ने यहूदी कैलेन्डर की अच्छी तरह जांच की और यहूदी अवकाश के दिनों में गिरिजाघरों पर हमले की योजना बनाई ताकि अधिकतम् क्षति पहुंचाई जा सके . इन्होंने हथियारों की खेप प्राप्त कर ली .इस खेप के लिए पैसा जुटाने के लिए इन्होंने अपराध का सहारा लिया तथा 30 मई के बाद 11 गैस स्टेशनों पर डकैती डाली . शारीरिक और हथियार के प्रशिक्षण भी प्राप्त किए .
  • The subsequent 60 years, however, witnessed a resurgence of the Orthodox element. This was, again, due to many factors, especially a tendency among the non-Orthodox to marry non-Jews and have fewer children. Recent figures on America published by the National Jewish Population Survey also point in this direction. The Orthodox proportion of American synagogue members, for example, went from 11% in 1971 to 16% in 1990 to 21% in 2000-01. (In absolute numbers, it bears noting, the American Jewish population went steadily down during these decades.) Should this trend continue, it is conceivable that the ratio will return to roughly where it was two centuries ago, with the Orthodox again constituting the great majority of Jews. Were that to happen, the non-Orthodox phenomenon could seem in retrospect merely an episode, an interesting, eventful, consequential, and yet doomed search for alternatives, suggesting that living by the law may be essential for maintaining a Jewish identity over the long term.
    उसके बाद 60 वर्षों में परंपरागत तत्वों का पुनर्योदय हुआ. परिणामस्वरुप एक बार फिर ऐसे तत्वों का उदय हुआ जिसमें गैर - परंपरागत लोगों द्वारा गैर - यहूदी से विवाह कम संतानें उत्पन्न करने की प्रवृति रही . अभी कुछ दिनों पूर्व National Jewish Population Survey द्वारा अमेरिका के आंकड़ों के प्रकाशन भी इसी प्रवृति की ओर संकेत करते हैं.अमेरिका के गिरिजाघरों में जाने वाले परंपरागत लोगों का अनुपात 1971 में 11 प्रतिशत से बढ़कर 1990 में 16 प्रतिशत हो गया और 2000-01 में यह अनुपात 21 प्रतिशत बढ़ गया . (ध्यान देने योग्य बात यह है कि इस दौरान अमेरिका में यहूदी जनसंख्या में गिरावट आई) क्या यह प्रवृति जारी रहनी चाहिए . यह समझा जा सकता है कि यह अनुपात दो शताब्दी पूर्व की स्थिति में पहुंच जाएगा जहां परंपारगत लोग यहूदी जवसंख्या का अधिकांश प्रतिशत होंगे .यदि ऐसा होता है तो गैर - परंपरागत रुझान इतिहास की भांति एक रोचक घटनापूर्ण घटनाक्रम होगा जो यह मानते हुए कि लंबे समय तक यहूदी पहचान को सुरक्षित रखने के लिए कानून पर निर्भर रहना होगा अन्य विकल्पों की तलाश बी करेगी .

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