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बहुसंस्कृतिवाद इन इंग्लिश

उच्चारण: [ bahusamskrtivad ]  आवाज़:  
बहुसंस्कृतिवाद उदाहरण वाक्य
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संज्ञा
multiculturalism
उदाहरण वाक्य
1.For years, Danes lauded multiculturalism and insisted they had no problem with the Muslim customs - until one day they found that they did. Some major issues:
अनेक वर्षों तक डेनमार्क के लोगों ने बहुसंस्कृतिवाद की सराहना की और इस बात पर जोर दिया कि उन्हें मुस्लिम प्रथा से किसी प्रकार की कोई समस्या नहीं है इससे पूर्व कि उन्हें पता चल पाता कि उन्होंने क्या किया है? कुछ प्रमुख मुद्दे इस प्रकार है:

2.Immigrant rights prevail: Immigrants should be able to relocate freely, impose their cultures on and offer only ambiguous loyalty to their new countries of residence. Long-established peoples in a region should accept “multiculturalism” with a smile.
आप्रवासियों के अधिकार का वर्चस्व है: आप्रवासियों को स्वतंत्रता पूर्वक दूसरे स्थान पर बसने का अधिकार होना चाहिये , वे दूसरों पर अपनी संस्कृति थोप सकें और अपने नये निवास करने वाले देशों के प्रति अस्पष्ट निष्ठा घोषित करें। लम्बे समय से देश में निवास करने वाले लोगों को बहुसंस्कृतिवाद को हँसते हुए स्वीकार करना चाहिये।

3.They will likely continue to grow as immigration surges ever higher, with mainstream parties paying and expropriating their anti-Islamic message. Should nationalist parties gain power, they will likely seek to reject multiculturalism, cut back on immigration, encourage repatriation of immigrants, support Christian institutions, increase indigenous European birthrates, and broadly attempt to re-establish traditional ways.
इन राजनीतिक दलों का उत्थान होता रहेगा जैसे जैसे आप्रवास बढ्ता जायेगा और मुख्यधारा के दल उनसे यह मुद्दा छीन नहीं लेते। यदि राष्ट्रवादी दल सत्ता में आते हैं तो बहुत सम्भव है कि वे बहुसंस्कृतिवाद को अस्वीकार कर दें, आप्रवास में कटौती करें, आप्रवासियों को वापस भेजने को प्रेरित करें, ईसाई संस्थानों का समर्थन करें, स्वदेशी यूरोपीय जन्मदर को बढायें और बडे स्तर पर पारम्परिक तरीकों को पुनःस्थापित करने का प्रयास करें।

4.Changes since 1989 result mainly from the growth of three isms: multiculturalism, left-fascism, and Islamism. The multicultural impulse regards no way of life, belief system, or political philosophy better or worse than any other. Just as Italian and Japanese food are both delicious and filling, so environmentalism or Wicca offer equally valid alternatives to Judeo-Christian civilization. Why fight for one's way of life when it has no claim to superiority over any other?
1989 से जो परिवर्तन हुआ है वह तीन वादों का परिणाम है। बहुसंस्कृतिवाद, वामपंथ फासीवाद और इस्लामवाद। बहुसंस्कृतिवाद का परिणाम है कि यह कोई जीवन शैली नहीं है, कोई आस्था या राजनीतिक दर्शन नहीं है किसी से बेहतर नहीं या फिर सबसे बेकार। जैसे कि इटालियन और जापानी भोजन दोनों ही बेहतर हैं, वैसे ही वातावरणवाद और उसी प्रकार यहूदी ईसाई संस्कृति के लिये समान रूप से बेहतर विकल्प प्राप्त होते हैं। किसी भी जीवन शैली के लिये क्यों झग़डा करना जब कोई भी एक दूसरे से श्रेष्ठ होने का दावा नहीं कर सकती।

5.Changes since 1989 result mainly from the growth of three isms: multiculturalism, left-fascism, and Islamism. The multicultural impulse regards no way of life, belief system, or political philosophy better or worse than any other. Just as Italian and Japanese food are both delicious and filling, so environmentalism or Wicca offer equally valid alternatives to Judeo-Christian civilization. Why fight for one's way of life when it has no claim to superiority over any other?
1989 से जो परिवर्तन हुआ है वह तीन वादों का परिणाम है। बहुसंस्कृतिवाद, वामपंथ फासीवाद और इस्लामवाद। बहुसंस्कृतिवाद का परिणाम है कि यह कोई जीवन शैली नहीं है, कोई आस्था या राजनीतिक दर्शन नहीं है किसी से बेहतर नहीं या फिर सबसे बेकार। जैसे कि इटालियन और जापानी भोजन दोनों ही बेहतर हैं, वैसे ही वातावरणवाद और उसी प्रकार यहूदी ईसाई संस्कृति के लिये समान रूप से बेहतर विकल्प प्राप्त होते हैं। किसी भी जीवन शैली के लिये क्यों झग़डा करना जब कोई भी एक दूसरे से श्रेष्ठ होने का दावा नहीं कर सकती।

6.My thoughts on the second of these worries are clarified by Samuel P. Huntington's remarkable new book, Who Are We: The Challenges to America's National Identity , forthcoming in May. In it, the Harvard professor analyzes the impact other civilizations are having on America - via immigration, bilingualism, multiculturalism, the devaluation of citizenship, and the denationalization of American elites. He argues eloquently for the need to reassert core American values in the face of this challenge.
दूसरी चिन्ता के सम्बन्ध में मेरे विचारों को सैमुअल पी. हटिंगटन ने मई में प्रस्तावित अपनी उल्लेखनीय पुस्तक, Who Are We: The Challenges to America's National Identity में स्पष्ट किया है. इस पुस्तक में हार्वर्ड प्रोफेसर ने आप्रवास, द्विभाषावाद, बहुसंस्कृतिवाद, नागरिकता के मूल्यों में आई गिरावट और अमेरिकी कुलीन वर्ग के अराष्ट्रवादी दृष्टिकोण के कारण अमेरिका पर दूसरी संस्कृतियों के प्रभाव का विश्लेषण किया है. वे इस बात का तीव्र आग्रह करते हैं कि इन चुनौतियों के समक्ष मुख्य अमेरिकी मूल्यो पर अधिक जोर दिया जाना चाहिये.

7.Afterward, when the world was exploding around him and the lethal blackbirds were massing on the climbing frame in the school courtyard, he felt annoyed with himself for forgotting the name of the BBC reporter, a woman, who had told him that his old life was over and a new, darker existence was about to begin. She called him at home, on his private line, without explaining how she got the number. “How does it feel,” she asked him, “to know that you have just been sentenced to death by the Ayatollah Khomeini?” It was a sunny Tuesday in London but the question shut out the light. This is what he said, without really knowing what he was saying: “It doesn't feel good.” This is what he thought: I'm a dead man . He wondered how many days he had left, and thought the answer was probably a single-digit number. He put down the telephone and ran down the stairs from his workroom at the top of the narrow Islington row house where he lived. The living-room windows had wooden shutters and, absurdly, he closed and barred them. Then he locked the front door. Also of interest is his confirming my speculation in The Rushdie Affair that he got the idea for the title while studying about Islam at the university: “He was in his second year of reading history at Cambridge when he learned about the Satanic Verses .” Comment on this item
पश्चिम की कमजोरी ने इस्लामी उभार को शक्ति दी है। पश्चिमी संस्कृति की रक्षा करने वाले न केवल इस्लामवादियों से लडें वरन बहुसंस्कृतिवाद से भी लडें जो कि उन्हें सशक्त कर रहे हैं और वामपंथियों के साथ गठबन्धन कर रहे हैं।

8.So far, Mr Stadtkewitz has failed to recruit prominent Germans to join his cause, and even Mr Sarrazin has declined to join the party. “There is always the desire to tie in really well-known people, and I wouldn't be opposed to that,” Mr Stadtkewitz said. “But I know we'll make it without them too.” Related Topics: Muslims in Europe receive the latest by email: subscribe to daniel pipes' free mailing list This text may be reposted or forwarded so long as it is presented as an integral whole with complete and accurate information provided about its author, date, place of publication, and original URL. Comment on this item
दूसरा, यह आसानी से देखा जा सकता है कि जर्मनी यूरोप के उन देशों में अधिक पीछे नहीं है जहाँ बडी संख्या में मुस्लिम जनसंख्या होते हुए भी ऐसे राजनीतिक दलों का अभाव है जो कि इस्लामीकरण के विरुद्ध खडे हों। ऐसा भी नहीं है कि ऐसे प्रयास नहीं हुए हैं पहले के प्रयास सफल नहीं हुए । वर्ष 2010 के अंत में ऐसे राजनीतिक दल का आरम्भ अच्छा समय है जब कि जर्मनी में थिलो सराजिन की मुस्लिम आप्रवास पर आयी पुस्तक ने विवाद पैदा किया है इसके साथ ही एंजेला मार्केल ने घोषणा की कि जर्मनी में बहुसंस्कृतिवाद पूरी तरह असफल हो चुका है। लोगों में एक परिवर्तन की आहट सुनी जा सकती है।

9.Second, the two sides share some political goals. A mammoth 2003 joint demonstration in London to oppose war against Saddam Hussein symbolically forged their alliance. Both sides want coalition forces to lose in Iraq, the War on Terror to be closed down, anti-Americanism to spread, and the elimination of Israel. They agree on mass immigration to and multiculturalism in the West. They cooperate on these goals at meetings such as the annual Cairo Anti-War Conference , which brings leftists and Islamists together to forge “an international alliance against imperialism and Zionism.”
दूसरा, दोनों पक्ष एक ही राजनीतिक लक्ष्य लेकर चल रहे हैं। 2003 में सद्दाम हुसैन के विरुद्ध युद्ध का विरोध करने के लिये लन्दन में हुआ विशाल प्रयास इस गठबन्धन का प्रतीक था। दोनों ही पक्ष चाहते हैं कि गठबन्धन सेना इराक में पराजित हो जाये, आतंकवाद के विरुद्ध युद्ध बन्द हो जाये, अमेरिका विरोध बढे और इजरायल का विनाश हो। वे इस बात पर सहमत हैं कि पश्चिम में सामूहिक आप्रवास हो और बहुसंस्कृतिवाद बढे। वे इन लक्ष्यों को लेकर बैठकों में सहयोग करते हैं जैसे कैरो का युद्ध विरोधी सम्मेलन जिससे वामपंथी और इस्लामवादी साथ आते हैं और साम्राज्यवाद और इजरायलवाद के विरुद्ध एक गठबन्धन बनाते है”।

अंग्रेज़ी→नहीं। नहीं।→अंग्रेज़ी