English - Hindi मोबाइल
साइन इन साइन अप करें

भित्ति वाक्य

उच्चारण: [ bhiteti ]
"भित्ति" अंग्रेज़ी में"भित्ति" का अर्थ
उदाहरण वाक्यमोबाइल
  • The namaskara-mandapa has profuse wood-carvings , while the wall of the shrine has interesting mural paintings .
    नमस्कार मंडप में प्रचूर मात्रा में काष्ठ उत्कीर्णन हैं जबकि मंदिर की दीवारों पर रोचक भित्ति चित्र है .
  • Subsequently , the cell itself expands and divides into two with the formation of a new cell wall in the middle .
    इसके बाद , कोशिका स्वयं को फैलाती है और बीच में नयी कोशिका भित्ति बनने के साथ ही दो में विभाजित हो जाती है .
  • The northern outer shrine contains remnants of a Pallava mural painting depicting a dancing Siva with Parvati .
    उत्तर में बाहरी मंदिर में एक पल्लव भित्ति चित्र के अवशेष हैं जिसमें शिव और पार्वती को नृत्यरत दिखाया गया है .
  • During spore formation bacteria form an impermeable coat around the genetic material and some protoplasm -LRB- Fig . 5 -RRB- .
    बीजाणु निर्माण की प्रक्रिया के दौरान जीवाणु , आनुवंशिक पदार्थ और प्रोटोप्लाज्म ( जीवद्रव्य ) के चारों और एक अभेद्य भित्ति बनाता है ( चित्र 5 ) .
  • The torana idea is , however , not lost ; the motif is applied to many niches and entrances on the body of the vimana or the gopura and are known as bhitti tomnas .
    फिर भी तोरण का विचार समाप्त नहीं हुआ ; उसका अभिप्राय विमान या गोपुर की दीवारों पर अनेक ताकों और प्रवेशों पर लागू किया गया और उन्हें भित्ति तोरण कहा गया .
  • The bahya bhitti right round exhibits a series of pilasters with capitals complete and the interspaces between the pairs of pilasters accommodate niches , of the devakoshtha or torana type .
    बाह्य भित्ति के दाएं घुमाव पर संपूर्ण शीर्षों युक़्त भित्तिस्तंभों की एक श्रृंखला है और भित्तिस्तंभों की जोZड़ियों के बीच के खाली स्थानों पर देवकोष्ठ या तोरण प्रकार के ताक हैं .
  • The Jain cave-temple of a still later date is replete with Jain sculptures and cameos , while the other three are noted for some of their bold wall sculptures , mostly subsequent additions .
    और भी बाद का जैन गुफा मंदिर जैन मूर्तियों और उत्कीर्णनों से भरपूर है , जबकि अन्य तीन अपने कुछ प्रभावशाली भित्ति शिल्पांकनों के लिए , जो अधिकांशतया बाद के परिवर्धन हैं , उल्लेखनीय है .
  • Like the Draupadi ratha , the Kerala temples in their simplest form have only the four essential parts instead of six of the simple vimana , namely , the adhishthana or base , the bhitti or wall , the shkhara or roof , and the stupi or finial .
    द्रौपदी रथ के ही समान केरल के मंदिरों में अपने एकदम सादे रूपाकार में , सादे विमान के छह अंगों के स्थान पर केवल चार अंग ही होते हैं , यथा , आधार या अधिष्ठान , भित्ति शिखर और स्तूपी .
  • Like the Draupadi ratha , the Kerala temples in their simplest form have only the four essential parts instead of six of the simple vimana , namely , the adhishthana or base , the bhitti or wall , the shkhara or roof , and the stupi or finial .
    द्रौपदी रथ के ही समान केरल के मंदिरों में अपने एकदम सादे रूपाकार में , सादे विमान के छह अंगों के स्थान पर केवल चार अंग ही होते हैं , यथा , आधार या अधिष्ठान , भित्ति शिखर और स्तूपी .
  • Almost identical , but more artistic and graceful delineations of Gajalakshmi and Durga are reproduced in almost the same positions on the rear wall panels on either side of the projected shrine entrance in the Adivaraha cave-temple .
    किंतु गजलक्ष्मी और दुर्गा के लगभग ऐसे ही , किंतु अधिक कलात्मक और लालित्यपूर्ण चित्रण लगभग ऐसी ही स्थिति में आदिवराह गुफा मंदिर में प्रक्षिप्त मंदिर प्रवेश के दोनों और पश्च भित्ति फलकों पर किए गए हैं .
  • The well-known rock-cut cave-temple at Sittannavasal in the Pudukkottai area -LRB- Tiruchirapalli district -RRB- , containing the celebrated early mural paintings in fresco , is an example of a Jain cave-temple of the eighth-ninth centuries .
    पुदुक़्कोटै क्षेत्र ( जिला तिरूचिरापल्ली ) में सित्तन्नवसाल स्थित चट्टान में काटा प्रसिद्ध गुफा मंदिर , जिसमें दीवारों पर यशस्वी आरंभिक भित्ति चित्र हैं , आठवीं नवी शताब्दियों के जैन गुफा मंदिर का एक उदाहरण है .
  • The bas-relief miniatures found in the famous Arjuna 's penance scene in Mahabalipuram is a typical replica of an ekatala alpa vimana with all the six angas or parts , viz . the adhishthana -LRB- moulded base -RRB- , pada , or bhitti -LRB- pillars or walls -RRB- , prastara -LRB- entablature with kapota or cornice -RRB- , griva -LRB- neck or clerestory -RRB- , sikhara -LRB- roof -RRB- , and stupi -LRB- finial -RRB- .
    महाबलीपुरम में अर्जुन की तपस्या के दृश्य में प्राप्त लघु नक़्काशी , अधिष्ठान , पद या भित्ति , प्रस्तर , ग्रीवा , शिखर और स्तूपी के षडांग सहित एक एकतल अल्प विमान का प्रतिरूप है .
  • The small Draupadi ratha illustrates the type of a very simple hut-like vimana , square on plan , with only four of the usual six angas of the vimana , namely , adhishthana , pada and bhitti , sikhara and stupi , the angas that are lacking being the prastara and griva .
    छोटा द्रोपदी रथ एक अंत्यंत सादी कुटिया जैसे विमान के प्रकार का उदाहरण है , जोक आयोजना में वर्गाकार है और जिसमें विमान के सामान्य छह अंगों में केवल चार अंग , यथा अधिष्ठान पाद और भित्ति , शिखर और स्तूपी हैं , जिन अंगों का अभाव हे वे प्रस्तर और ग्रीवा है .
  • This lower ambulatory contains , over the rest of the inner wall and over the pilasters and ceilings and also over the inner face of the outer wall , extensive mural paintings of the Chola period , overlaid by later palimpsests of the Nayaka period in the seventeenth century .
    इस निचले प्रदक्षिणा पथ में भीतरी दीवार के शेष भाग पर , और भित्तिस्तंभों , भीतर छतों और बाहरी दीवार के आतंरिक फलक पर भी चोलकाल के विस्तीर्ण भित्ति चित्रांकन हैं , जो सत्रहवीं शताब्दी के नायककाल के परवर्ती चित्रोंपरि चित्रित चर्मपत्रों से आच्छादित हैं .
  • After the earlier paintings of an extensive nature in the Buddhist caves at Ajanta and the smaller area of paintings in the Jain cave-temple at Sittannavasal , these are the only other extensive series of quality forming an important landmark in the history of Indian mural painting .
    अजंता की बौद्ध गुफाओं में विस्तृत प्रकार के आरंभिक चित्रांकनों और सित्तान्नवशाल की जैन गुफा मंदिरों में छोटे से क्षेत्र में चित्रांकन के बाद यही एक उच्चस्तरीय विस्तृत श्रृंखला है , जो भारतीय भित्ति चित्रांकन के इतिहास में एक महत्वपूर्ण युगांतरकारी चिह्न है .
  • The trimurti cave-temple at Mahabalipuram differs from the other rock-cut mandapa-type cave-temples of the Mahendra or Mamalla style , in that it represents only the vimana- or shrine-fronts of three contiguous units in bold relief without the frontal mandapa component .
    महाबलीपुरम स्थित त्रिमूर्ति गुफा मंदिर , महेंद्र या मामल्स शैली के चट्टान में तराशे गए मडप प्रकार के अन्य गुफा मंदिरों से भिन्न है.उसमें यह केवल तीन संलग़्न इकाइयों के विमान या मंदिर के अग्रभाग का , मंडप घटक के सामने के भाग के बिना , मोटे उभार ( भित्ति चित्र ) में निरूपण है .
  • The cave-temple at Tirunandikkara with a south-facing mandapa facade and an east-facing shrine inside on the western wall of the mandapa is celebrated for the remains of ancient fresco paintings of the same period as Sittannavasal and Tirumalapuram of Pandya vintage .
    ' तिरूनन्दिक़्कार ' स्थित गुफा मंदिर जो एक दक्षिणमुखी मंडप मुखाग्र और मंडप की पश्चिमी दीवार पर भीतर एक पूर्वमुखी मंदिर कक्ष से युक़्त है , प्राचीन भित्ति चित्रों के अवशेषों के लिए विख़्यात है.ये भित्ति चित्र पांड्यकाल के सित्तान्नवसाल और तिरूमलापुरम के भ्Lत्ति चित्रों के समकालीन हैं .
  • The cave-temple at Tirunandikkara with a south-facing mandapa facade and an east-facing shrine inside on the western wall of the mandapa is celebrated for the remains of ancient fresco paintings of the same period as Sittannavasal and Tirumalapuram of Pandya vintage .
    ' तिरूनन्दिक़्कार ' स्थित गुफा मंदिर जो एक दक्षिणमुखी मंडप मुखाग्र और मंडप की पश्चिमी दीवार पर भीतर एक पूर्वमुखी मंदिर कक्ष से युक़्त है , प्राचीन भित्ति चित्रों के अवशेषों के लिए विख़्यात है.ये भित्ति चित्र पांड्यकाल के सित्तान्नवसाल और तिरूमलापुरम के भ्Lत्ति चित्रों के समकालीन हैं .
  • Among the cave-temples that have the shrine-cell on one of the lateral walls of the mandapa may be mentioned the Satyagirisvara or Siva cave-temple at Tirumayam , the southern cave-temple at Malai-yakkovil , the Siva cave-temple at Tirumalapuram -LRB- Tirunelveli district -RRB- , and the Umaiyandar cave-temple on the southern face of the rock at Tirup-parankunram .
    जिन गुफा मंदिरों में मंडप की किसी एक पार्श्व भित्ति पर मंदिर कक्ष हैं , उनमें से तिरूमापय स्थित शिव गुफा मंदिर मलैयाक़्कोविल स्थित दक्षिणी गुफा मंदिसर , तिरूमालपुरम ( जिला तिरूनेलवेली ) स्थित शिव गुफा मंदिर और तिरूप्परांकुनराम स्थित शैल के दक्षिणी पार्श्व पर उमैयांदर गुफा मंदिर का उल्लेख किया जा सकता है .
  • In the matter of rise the simple or ekatala vimana consists essentially of six vertical components , which , from base to apex , would be -LRB- 1 -RRB- the adhishthana , or basement , -LRB- 2 -RRB- the pada , or pillar , or the bhitii , or wall , according as the structure stands on either or both of these supports enclosing the sanctum , -LRB- 3 -RRB- the prastara or architrave , with the prominent cornice , or kapota , -LRB- 4 -RRB- the griva or clerestory over sanctum terrace and entablature , -LRB- 5 -RRB- the sikhara or ultimate roof covering the top of the clerestory or griva , and -LRB- 6 -RRB- the stupi or finial crowning the top of the sikhara .
    ऊंचाई के मामले में सादे या एक तल विमान में अनिवार्यतया छह ऊर्ध्व घटक होते हैं , जो आधार से शिखर तक इस प्रकार हैं- ( 1 ) ' अधिष्ठान ' या आधार मंच , ( 2 ) ' पद ' , या स्तंभ या ' भित्ति ' या दीवार , क़्योंकि मंदिर सहित संरचना इनमें से किसी एक या दोनो आधारों पर खड़ी होती है , ( 3 ) ' प्रस्तर ' , या उदग्र कोर्निस या ' कपोत ' सहित प्रस्तरपाद , ( 4 ) मंदिर की छत और प्रस्तर पर ' ग्रीवा ' या झरोखा , ( 5 ) शिखर या झरोखे या ' ग्रीवा ' के शिरोभाग को ढंकती हुई सबसे ऊपरी छत और ( 6 ) ' स्तूपी ' या शिखर के ऊपर मुकुट के समान कलश .
  • अधिक वाक्य:   1  2

भित्ति sentences in Hindi. What are the example sentences for भित्ति? भित्ति English meaning, translation, pronunciation, synonyms and example sentences are provided by Hindlish.com.