English - Hindi मोबाइल
साइन इन साइन अप करें

मूर्तिकला वाक्य

उच्चारण: [ muretikelaa ]
"मूर्तिकला" अंग्रेज़ी में"मूर्तिकला" का अर्थ
उदाहरण वाक्यमोबाइल
  • That my legs could be wearable sculpture.
    कि मेरी टांगें पहनने योग्य मूर्तिकला भी हो सकती हैं.
  • This fishing village was famous for sculpture.
    यह मछुवारो का गाँव मूर्तिकला के लिए प्रसिध्द था |
  • I never studied sculpture,
    मैंने कभी भी मूर्तिकला की पढाई नहीं की,
  • Sculpture, painting and installation.
    मूर्तिकला, चित्रकला, और स्थापना.
  • Really stands at the crossroads of sculpture, painting and installation,
    वास्तव में चित्रकला, मूर्तिकला और स्थापना के चौराहे पर खड़े हैं,
  • A new approach to sculpture,
    मूर्तिकला के लिए एक नया दृष्टीकोण,
  • The most outstanding feature of the rock-cut cave art has been , from the Buddhist times , the dominance of sculpture over architecture .
    शेलोत्खनित गुफा कला की बौद्धकाल से ही सर्वात्कृष्ण विशेषता वास्तुशिल्प की अपेक्षा मूर्तिकला की प्रमुखता रही है .
  • But more often than not it is rare to see a cowrie in the examples and specimens that one comes across whether in texts , sculptures or actual instruments .
    लेकिन जब कोई ग्रंथों व मूर्तिकला में प्राप्त उदाहरणों एवं वास्तविक वाद्यों के नमूने देखता है तो उसे कौड़ी कहीं नहीं दिखायी देती .
  • We have already seen that conical drums are very old in our country ; and as early as the third century of the Christian era there is sculptural evidence , showing a lady with a small tamukku like conical drum in her lap and striking it with her hands .
    हमने पहले भी देखा है कि शंकु के आकार के वाद्यों का चलन बहुत पुराना है और ऋसा की तीसरी शताब्दी की मूर्तिकला में इसका प्रमाण है.ऋसमें तमुक्कू जैसे वाद्य यंत्र को एक महिला गोद में रखकर हाथ से बजा रही है
  • Musical pillars and icons are examples of architectural and sculptural genius which could create out of stone as well as metal , forms that are not only of visual beauty but also of musical value .
    हमारे सांगीतिक खंभे तथा मूर्तियां उस वास्तुशिल्पीय एवं मूर्तिकला संबंधी प्रतिभा के उदाहरण हैं जिसने पत्थर तथा धातु से निर्मित हमें ऐसे कीमती नमूने दिये हैं जो न केवल देखने में सुंदर हैं , बल्कि संगीत की दृष्टि से भी मूल्यवान हैं .
  • These temples built during the Hoysala interregnum reveal in their architecture and sculpture only the local regional norms , and not of the Hoysala patterns as known in their home country -LRB- Karnataka -RRB- built of soft soapstone .
    होयसल अंतराल के दौरान बने ये मंदिर अपने वास्तुशिल्प और मूर्तिकला में केवल स्थानीय क्षेत्रीय विधियों को ही उद्धाटित करते हैं , न कि उन होयसल प्रतिमानों को जो उनके गृह प्रदेश ( कर्नाटक ) में नर्म सिलखड़ी पत्थर से बनाए गए थे .
  • What may be reasonably considered to be the quintessence of later Vijayanagar architecture and sculptural art , as evolved in the southern half of the Vijayanagar empire , is the unique example of a moderate-sized temple unit in the large Ranganatha temple complex in Srirdngam .
    ऋसे विजयनगर वासऋ-ऊण्श्छ्ष्-तुशिलऋ-ऊण्श्छ्ष्-कप और मूर्तिकला का युकऋ-ऊण्श्छ्ष्-तिसंगत रूप से सार ततऋ-ऊण्श्छ्ष्-व माना जा सकता है , जैसा कि विजयनगर साम्राजऋ-ऊण्श्छ्ष्-य के दक्षिणी अर्धांश में विकसित हुआ , उसका विशिषऋ-ऊण्श्छ्ष्-ट उदाहरण श्रीरंगम में सऋ-ऊण्श्छ्ष्-थित बडऋए रंगनाथ मंदिर में यथेषऋ-ऊण्श्छ्ष्-ट आकार की मंदिर इकाऋ है .
  • From the extant literary descriptions , from the sculptural representations in relief , and from the few excavated relics -LRB- as , for example , the circular shrine at Bairat , others at Nagarjunakonda and Salihundam , and the standing ones in Chejerla and Ter in Andhra and western Decccan -RRB- , one can infer that the roofs of these brick-and-timber structures were either supported on their pillars , the intervening space being covered by screen walls , or they were raised totally on their walls with the pillars , if any , represented only as ornamental pilasters externally .
    साहित्यिक विवरणों तथा मूर्तिकला के साक्ष्यों तथा कुछेक उत्खनित अवशेषों से ( उदाहरणार्थ-बैराट के वृत्ताकार मंदिर , नागार्जुनकोंडा तथा शालिहुंडम के मंदिर तथा पश्चिम दक्षिणावर्त तथा आंध्र के चेजेरना और तेर के मंदिर ) यह स्पष्ट पता चलता है कि इन छत वाली संरचनाओं की छतें स्तंभों पर आधारित होती थीं तथा बीच का भाग जालीदार सज़्जा से भर दिया जाता था .
  • The latter category is also to be found in the Rashtrakuta caves along with a relapse to the admixture of Vaishnavite carvings , though to a lesser extent . While the Western Chalukyan sculpture is noted for clarity in form , pose and expression , the Rashtrakuta phase is characterized by crowded ornamentation with less emphasis on pose and expression and , what is more , a tendency to depict Puranic episodes , either in a synoptic or narrative form .
    परवर्ती क्षेणी राष्ट्रकूट गुफाओं में , उत्कीर्णनों के अधिमिश्रण के पुनरार्वन सहित दिखाई देते हैं , यद्यपि यह कुछ ही सीमा में हैं जबकि पश्चिमी चालुक़्य मूर्तिकला रूपाकार , मुद्रा और अभिव्यक़्ति की स्पष्टता के लिए विशिष्ट है , राष्ट्रकूट चरण में मुद्रा और अभिव्यक़्ति पर कम बल के साथ सघन अलंकरण की अधिकता है और यही नहीं , उनमें संक्षिप्त या वर्णनात्मक रूप में पुराण प्रसंगों के चित्रण की प्रवृत्ति भी है .
  • All these sculptures would thus constitute some of the earliest extant representations of the respective forms and as such afford valuable material for a study of the development Recent research -LRB- by Lockwood , Siromoney and Dayanandan Mahabalipuram Studies -RRB- has established that the dvarapalas of the Pallava cave-temples , Saivite and Vaishnavite , are really ayudapurushas , or deified personifications of the appropriate weapons of Siva -LRB- sula and parasu , i.e . trident and axe -RRB- or of Vishnu -LRB- sanka and chakra , i.e . conch and discus -RRB- , which are shown on the headgear of the concerned dvarapala .
    इस प्रकार ये सारी ढमूर्तियां कुछ विभिनऋ-ऊण्श्छ्ष्-न आरंभिक रूपाकारों की विद्यमान प्रतिनिधि हैं और इस प्रकार दक्षिण में आरंभिक रूपाकारों की विद्यमान प्रतिनिधि हैं और इस प्रकार दक्षिण में आरंभिक मूर्तिकला अथवा प्रतिमा वि&आन के विकास के अधऋ-ऊण्श्छ्ष्-ययन के लिए मूलऋ-ऊण्श्छ्ष्-यवान सामग्री प्रसऋ-ऊण्श्छ्ष्-तुत करती हैं.नऋ शोध ह्यलाकबुड , शिरोमणि और दयानंदन द्वार्रामहाबलीपुरम सऋ-ऊण्श्छ्ष्-टडीजहृ ने प्रमाणित कर दिया है कि शैव ओर वेषऋ-ऊण्श्छ्ष्-णव पलऋ-ऊण्श्छ्ष्-लव गुफा मंदिरों के द्वारपाल वासऋ-ऊण्श्छ्ष्-तव में आयुधपुरूष या शिव के निजी शसऋ-ऊण्श्छ्ष्-त्रों ह्यशूल और परशुहृ का या इऋर विषऋ-ऊण्श्छ्ष्-णु के निजी शसऋ-ऊण्श्छ्ष्-त्रों ह्यशंख और चऋहृ का मूर्तिमान मानवीकरण हैं , जो संबंधित द्वारपाल के शिरसऋ-ऊण्श्छ्ष्-त्राण पर दर्शित है .

मूर्तिकला sentences in Hindi. What are the example sentences for मूर्तिकला? मूर्तिकला English meaning, translation, pronunciation, synonyms and example sentences are provided by Hindlish.com.