सुधारवादी वाक्य
उच्चारण: [ sudhaarevaadi ]
"सुधारवादी" अंग्रेज़ी मेंउदाहरण वाक्य
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- Would they accept such a radical idea?
ऐसे उग्र सुधारवादी विचारो को स्वीकार करेगा? - Gandhi 's reformist zeal did not spare the poet 's personal diet either .
गांधी जी के सुधारवादी उत्साह ने कवि के निजी आहार को भी नहीं बख्शा . - Field Marshal Ayub Khan had launched a reconstruction of the country in the 1960s with a reformer 's zeal .
फील्ड़ मार्शल अयूब खान ने सा के दशक में सुधारवादी जोश के साथ पुनर्निर्माण की कोशिश शुरू की थी . - One is tht reformist idea which believes in a gradual betterment with the consent of those in power or in positions of privilege today .
एक तो है सुधारवादी विचारधारा , जो आज सत्ता में या विशेष पदों पर बैठे लोगों की सहमति से धीरे धीरे सुधर करने में यकीन करती है . - Tagore knew that whatever he did would seem wrong in die eyes of some of his countrymen , that he would never cease to be maligned for his radicalism and reviled for his conservatism .
रवीन्द्रनाथ इस तथ्य से अवगत थे कि उन्होंने जो कुछ किया है उनके ही कुछ देशवासियों की नजर में गलत समझा जाएगा - और वे उनके सुधारवादी आचरण के लिए उनकी निंदा से कभी बाज नहीं आएंगे और उनकी रूढिवादिता के लिए उन्हें कोसा जाता रहेगा . - Meijer concludes his survey of the debate by noting that “it is extremely difficult to determine whether reforms are successful and whether the liberals or conservatives are making gains. Although the general trend is in favor of the reformists, reform is piecemeal, hesitant, equivocal and strongly resisted.”
मीजर अपने इस सर्वेक्षण की इस बहस को इस टिप्पणी के साथ निष्कर्ष पर पहुँचाते हैं , “ यह पता कर पाना अत्यंत कठिन है कि क्या सुधारवादी सफल हो रहे हैं या फिर उदारवादी या फिर परम्परावादी बढत बना रहे हैं। वैसे सामान्य तौर पर सुधारवादियों के पक्ष में रुझान है, सुधार झिझक के साथ , सशर्त और मजबूत विरोध का सामना कर रहा है” - Traditionalists , who also split into two. Conservatives (like Grand Ayatollah Ali al-Sistani in Iraq) seek to preserve orthodox norms and old fashioned behavior as best they can. Reformists (like the Kuwaiti rulers) have the same traditional goals but are more flexible in details and more innovative in achieving them.
परंपरावादी - ये भी दो भागों में विभाजित हैं.परंपरावादी ( ईराक में विशाल अयतोला अली अल सिस्तानी) शास्त्रीय नियमों और पुराने व्यवहारों को उसी प्रकार संरक्षित रखना चाहते हैं जैसे वे हैं .सुधारवादी ( कुवैती शासकों की भांति ) समान लक्ष्य की ओर अग्रसर हैं परंतु अपने विस्तार और उन्हें प्राप्ति के तरीकों में कहीं अधिक आविष्कारी हैं . - Viewing the United States as crass, violent, racist, and militarist shifted liberalism's focus from economics to cultural issues (racism, feminism, sexual freedom, gay rights). This change helped spawn the countercultural movement of the late 1960s; more lastingly, it fed a “residue of ambivalence” about the worth of traditional American institutions and the validity of deploying U.S. military power that 44 years later remains liberalism's general outlook.
ओसवाल्ड के इन उद्देश्यों और अपराधबोध के प्रति इसी निरादर और अवमानना को पियरसन उदारवाद की विरोची निराशावाद के प्रति झुकाव का मूल स्रोत मानते हैं। अमेरिकन उदारवाद के सुधारवादी स्वरूप जो कि प्रगतिवादी और अग्रद्रष्टा था को एक ऐसा विचारधारा ने लील लिया जो राष्ट्रीय स्व-निंदावाद से प्रभावित है। - Fourth, and most eccentrically, Mr Ehteshami holds that economic forces will prod the country toward democracy: “Economic imperative will generate its own pressures against the government and the momentum for broad economic reforms and transparency will provide more energy for pro-reform forces.” Tell that to the Chinese with their three decades of autocratic government and accompanying economic boom.
चौथा, सबसे विचित्र बात कि श्रीमान एहतेशामी मानते हैं कि आर्थिक शक्तियाँ देश को लोकतन्त्र की ओर ले जायेंगी,“ आर्थिक आवश्यकतायें सरकार पर स्वतः ऐसा दबाव बनायेंगी और व्यापक आर्थिक सुधार की प्रकिया आरम्भ करेंगी जिसके चलते सुधारवादी शक्तियों को अधिक ऊर्जा प्राप्त होगी” । “ तो फिर चीन के बारे में क्या जो कि तीन दशक से आर्थिक उफान पर है और अधिनायकवादी सरकार भी है” - Second, Mr Ehteshami foresees nothing more hopeful in Egypt's future than “what could be loosely referred to as a rocky road to democratization.” This vague term, he goes on to explain, means (1) a widening of the political base, (2) the broadening of public space, and (3) reformist forces penetrating the regime. I do not understand what this all amounts to - but it does not fit the conventional description of democracy .
दूसरा, श्रीमान एहतेशामी मिस्र के भविष्य में कुछ भी उत्साहजनक नहीं देख रहे हैं सिवाय इसके जिसे कि वह लोकतांत्रीकरण का ऊबड खाबड मार्ग कहते हैं। इस विस्तृत वाक्याँश की व्याख्या करते हुए उनका कहना है कि उनके अनुसार इसका अर्थ (1) राजनीतिक आधार को विस्तृत करना, (2) राजनीतिक स्थान को बढाना और (3) शासन में सुधारवादी तत्वों का प्रवेश होना। मेरी समझ में नहीं आता कि इन सबका क्या अर्थ है लेकिन यह सभी कुछ लोकतंत्र के परम्परागत वर्णन में नहीं आता। - The unrest marks a deeply important development with permanent implications. Turkey has become a more open and liberal country, one in which leaders face democratic constraints as never before. But how much it changes the role of Islam in Turkey depends primarily on the economy. China-like material growth has been the main achievement of Recep Tayyip Erdoğan and the party he heads, the AKP. Personal income has more than doubled in the decade that he has been in power, changing the face of the country. As a visitor to Turkey since 1972, I have seen the impact of this growth in almost every area of life, from what people eat to their sense of Turkish identity. That impressive growth explains the AKP's increased share of the national vote in its three elections , from 34 percent in 2002 to 46 percent in 2007 to a shade under 50 percent in 2011. It also explains how, after 90 years of the military serving as the ultimate political power, the party was able to bring the armed forces to heel.
31 मई से तुर्की को विद्रोह ने हिला दिया है: इसकी तुलना अरब के उथल पुथल से की जा सकती है जिसने 2011 से अब तक चार शासकों को सत्ता से बेदखल कर दिया है, साथ ही 2009 की ईरान की हरी क्रांति से भी इसकी तुलना की जा सकती है जिसके चलते पिछले सप्ताह एक सुधारवादी दिखने वाले राष्ट्रपति का चुनाव हुआ या फिर वाल स्ट्रीट पर कब्जा करो से की जा सकती है जिसके नगण्य परिणाम रहे? - Understanding the rationale behind the old dictator-coddling policy makes clear the radicalism of this new approach. The old way noticed that the populations are usually more anti-American than are the emirs, kings, and presidents. Washington was rightly apprehensive that democracy would bring in more radicalized governments; this is what did happen in Iran in 1979 and nearly happened in Algeria in 1992. It also worried that once the radicals reached power, they would close down the democratic process (what was dubbed “one man, one vote, one time”).
अधिनायकों का तुष्टीकरण करने की पुरानी नीति के पीछे के तर्क को समझते हुए इस नई सुधारवादी पहल को आसानी से समझा जा सकता है । पुराने आधार पर माना जा सकता था कि अमीरों , राजाओं और राष्ट्रपतियों की अपेक्षा जनता अधिक अमेरिका विरोधी होती है । वाशिंगटन को एकदम सही भय था कि लोकतंत्र से कहीं अधिक कट्टरपंथी तत्व सत्ता में आयेंगे और 1992 में अल्जीरिया और 1979 में ईरान में लगभग ऐसा ही हुआ । इससे एक चिंता और भी उभरी कि एकबार कट्टरवादी सत्ता में पहुंच गए तो वे लोकतांत्रिक प्रक्रिया (जिसे एक व्यक्ति , एक समय में मत् माना जाता है ) को बंद कर देंगे । - Thanks to Western greed and gullibility, however, outsiders rarely realize the full extent of this reality. On one hand, the Syrian regime financially supports the Centre for Syrian Studies at the University of St Andrews. On the other, an informal Syria lobby exists. Thus, U.S. Secretary of State Hillary Clinton refers to Bashar al-Assad as a “reformer” and Vogue magazine publishes a puff-piece on the tyrant's wife, “ Asma al-Assad: A Rose in the Desert ” (calling her “glamorous, young, and very chic-the freshest and most magnetic of first ladies”). [ Apr. 26, 2012 update : Vogue has removed this article from its website; it can still be found on a website glorifying Bashar al-Assad .]
पश्चिम के लोभ और सरलता से बहका दिये जाने के चलते बाहरी लोगों को वास्तविक स्थिति का आकलन दुर्लभ ही हो पाता है। एक ओर तो सीरिया का शासन सेंट एंड्र्यूज विश्वविद्यालय में सेंटर फार सीरियन स्टडीज की सहायता करता है तो वहीं दूसरी ओर एक अनौपचारिक सीरिया लाबी का भी अस्तित्व है। इसी कारण विदेश मंत्री हिलेरी क्लिंटन बसर अल असद को सुधारवादी करार देती हैं और वहीं vogue पत्रिका इस उत्पीडक की पत्नी के ऊपर विशेष अंक प्रकाशित करती है ( शासनाध्यक्षों की पत्नियों में सर्वाधिक युवा, आकर्षक और चुम्बकीय व्यक्तित्व वाली)। - The planned building for the Abu Dhabi Islamic Bank, one of the world's largest no-interest financial institutions. Reformist Muslims must do better than their medieval predecessors and ground their interpretation in both scripture and the sensibilities of the age. For Muslims to modernize their religion they must emulate their fellow monotheists and adapt their religion with regard to slavery and interest, the treatment of women, the right to leave Islam, legal procedure, and much else. When a reformed, modern Islam emerges it will no longer endorse unequal female rights, the dhimmi status, jihad, or suicide terrorism, nor will it require the death penalty for adultery, breaches of family honor, blasphemy, and apostasy.
सुधारवादी मुसलमानों को अपने मध्यकालीन पूर्वजों से अच्छा करना होगा और अपनी व्याख्या धर्मग्रंथों और युगानुकूल संवेदना के संदर्भ में करनी होगा। यदि मुसलमान अपने मजहब को आधुनिक बनाना चाहते हैं तो उन्हें गुलामी, ब्याज , महिलाओं के साथ व्यवहार , इस्लाम को छोडने के अधिकार , कानूनी प्रक्रिया सहित अन्य मामलों में अपने साथी एकेश्वरवादियों का आचरण पालन करना होगा। जब एक सुधरा हुआ आधुनिक इस्लाम विकसित होगा तो यह महिलाओं के साथ असमानता का अधिकार , धिम्मी स्तर , जिहाद , आत्मघाती आतंकवाद सहित विवाहेतर सम्बन्धों के लिये मृत्युदंड , पारिवारिक सम्मान के लिये घात , ईशनिंदा और धर्म छोडने जैसे विषय समाप्त कर देगा। - The purpose of the workshop was to provide an occasion for Muslim scholars committed to the reform of Islam and the advancement of a moderate Islamic agenda to address some of the most troublesome obstacles to adapting Islam for life in the 21 st century, with implications for the status of women, the role of democracy in the Muslim world, and the nature of interfaith relations. The panelists, who are well established and highly regarded moderate Muslim scholars, presented very thoughtful and reformist positions. We invite you to view the event on our website at http://www.usip.org/events/2004/0319wksislam.html .
डा. रिचर्ड सोलोमन ने मुझे 19 मार्च को सेन्टर फार इस्लाम एण्ड डेमोक्रसी के साथ मिलकर इज्तिहाद- 21वीं शताब्दी के सिद्धान्तों की पुनर्ब्याख्या विषय पर आयोजित होने वाली कार्यशाला के सम्बन्ध में आपका ई-मेल भेजा और उत्तर देने को कहा. इस कार्यक्रम का उद्देश्य स्त्रियों की दशा, मुस्लिम विश्व में लोकतन्त्र की भूमिका और अन्तर्धार्मिक सम्बन्धों पर पड़ने वाले प्रभावों के बीच 21 वीं शताब्दी में जीवन में इस्लाम को स्वीकार करने में उत्पन्न मुख्य बाधाओं पर चर्चा करते हुये नरमपंथी इस्लामी एजेण्डे को आगे बढ़ाने के लिये इस्लाम के सुधार के लिये प्रतिबद्ध मुस्लिम विद्वानों को अवसर प्रदान करना है. पैनल में सम्मिलित स्थापित और अति सम्मानित नरमपंथी मुस्लिम विद्वानों ने अत्यन्त विचारपूर्ण और सुधारवादी विचार रखे. हम आपको यह कार्यक्रम अपनी वेबसाइट पर देखने को आमन्त्रित करते हैं.
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