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अंग्रेजी-हिंदी > intellectuals का अर्थ

intellectuals इन हिंदी

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intellectuals उदाहरण वाक्य
उदाहरण वाक्य
1.Intellectuals have identified four initial stages of its composition.
विद्वानों द्वारा इसकी रचना की चार प्रारम्भिक अवस्थाएं पहचानी गयी हैं।

2.Although illiterate, Akbar has special love for artist and intellectuals.
निरक्षर होते हुई भी अकबर को कलाकारों एवं बुद्धिजीवियो से विशेष प्रेम था।

3.Constitution assessment committee and supreme court has agreed it to be a union specific constitution but there are differences between intellectuals.
संविधान प्रारूप समिति तथा सर्वोच्च न्यायालय ने इस को संघात्मक संविधान माना है परन्तु विद्वानों मे मतभेद है ।

4.Her poetry is marked by a constant pain with her work Deepshikha, the cries of human she attracted not only the readers but also the intellectuals.
उन्होंने मन की पीड़ा को इतने स्नेह और शृंगार से सजाया कि दीपशिखा में वह जन जन की पीड़ा के रूप में स्थापित हुई और उसने केवल पाठकों को ही नहीं समीक्षकों को भी गहराई तक प्रभावित किया।

5.The best way to discern moderation is by delving into the record - public and private, Internet and print, domestic and foreign - of an individual or institution. Such research is most productive with intellectuals, activists and imams, all of whom have a paper trail. With others, who lack a public record, it is necessary to ask questions. These need to be specific, as vague inquiries (“Is Islam a religion of peace?” “Do you condemn terrorism?”) have little value, depending as they do on definitions (of peace , terrorism ).
जैसे व्यापक प्रश्न किसी काम के नहीं हैं क्योंकि यह परिभाषा पर आधारित प्रश्न हैं ।

6.The Saudi crown prince, Sultan bin Abdulaziz, 82. Debate over ikhtilat ensued, with jousting among royals, political figures, ulema, and intellectuals. “Although the position of women has improved since 9/11, ikhtilat demarcates the battle lines between reformists and conservatives [i.e., hardliners]. Any attempt to diminish its enforcement is regarded as a direct attack on the standing of conservatives and Islam itself.”
इख्तिलात की यह बहस राजघराने, राजनीतिक लोगों , उलेमा और बौद्धिक वर्ग तक पहुँच चुकी है। ” यद्यपि 9\11 के बाद से महिलाओं की स्थिति में सुधार हुआ है परंतु इख्तिलात ने सुधारवादियों और परम्परावादियों के मध्य संघर्ष की रेखा खींच दी है। इसे कम करने के लिये या लैंगिक मिश्रण बढाने का कोई भी प्रयास परम्परावादियों की स्थिति और इस्लाम पर सीधा आक्रमण माना जाता है।

7.At a recent dinner party with European intellectuals, I put to an influential French archbishop Daniel Pipes' projection: Either assimilation or expulsion or Islamic takeover. That, he said, puts the possibilities much too starkly. “We hope for the first,” he said, “while we work at reducing immigration and prepare ourselves for soft Islamization.” Soft Islamization. It is a wan expression. Whether soft or hard, the prospect is that, in the not-so-distant future, someone will publish a book titled Allah's Continent .
यूरोप के इतिहास की पाबन्दी को स्वीकार कर मुसलमान धीरे-धीरे इसके साथ आत्मसात होगा यह विचार कल्पना से परे है। कोटिंगगेन विश्वविद्यालय के प्रोफेसर जिन्होंने घोषणा की थी कि या तो इस्लाम का यूरोपीकरण होगा या फिर यूरोप का इस्लामीकरण होगा उन्होंने अन्तत: इस महाद्वीप को छोड़ दिया। वे 44 वर्षों तक जर्मनी में रहने के उपरान्त अमेरिका के कारनेल विश्वविद्यालय जा रहे हैं।

8.Fortuitously, the Nixon Center and German Marshall Fund then invited me to join a Euro-American group for intensive discussions last week in Istanbul and Ankara with Turkish politicians, journalists, intellectuals, and business leaders. Making the trip more piquant, many of our interlocutors knew my views and quizzed me on them, then gave me quite an earful. Nixon Center group at the Bosphorus.
तुर्की के प्रधानमंत्री रिशेप तईप एरडोगन 1923 - 34 के मध्य की कमाल अतातुर्क की सेक्यूलर क्रांति के तत्वों को समाप्त कर इसे शरीयत में परिवर्तित कर देना चाहते हैं. इस संबंध में मेरी भविष्यवाणी है कि तुर्की में ए के पी के नाम से प्रसिद्ध जस्टिस एंड डेवलपमेंट पार्टी लोकतांत्रिक प्रक्रिया का उपयोग अपने लक्ष्य की प्राप्ति के लिए करेगी . उपयुक्त समय आने पर यह राजनीतिक प्रतिनिधित्व को या तो समाप्त कर देगी या उसे परिसीमित कर देगी जिसका परिणाम यह होगा कि तुर्की इस्लामी गणराज्य बन जाएगा .

9.Most important, Mr. Erdoğan sidelined the military establishment (Turkey's ultimate political authority since the days of Atatürk) and the rest of its deep state-the intelligence services, the judiciary, law enforcement and their criminal allies. The AKP government also reversed Atatürk's legacy of looking to the West for inspiration and leadership. The almost complete collapse of anti-Islamist forces-Atatürkist, socialist, Westernizing, military and other-is the most surprising development of the past decade. Opposition leaders did little more than say “no” to AKP initiatives, offering few positive programs and often adopting positions even worse than those of the AKP (such as promoting pro-Damascus and pro-Tehran policies). Likewise, intellectuals, journalists, artists and activists carped and complained but failed to propose an alternative, non-Islamist vision.
सबसे अधिक महत्वपूर्ण है कि एरडोगन ने सेना को किनारे लगा दिया ( अतातुर्क के समय से ही तुर्की की आत्यन्तिक राजनीतिक शक्ति) साथ ही राज्य के अन्य गम्भीर स्तम्भ गुप्तचर सेवा, न्यायपालिका , कानून प्रवर्तन तथा उनके आपराधिक सहयोगी। एकेपी की सरकार ने अतातुर्क की उस विरासत को भी उलट दिया जिसके अन्तर्गत वे नेतृत्व और प्रेरणा के लिये पश्चिम की ओर देखते थे।

10.In retrospect, responses to the Rushdie edict among intellectuals and politicians in 1989 were noteworthy for the support for the imperiled novelist, especially on the left. Leftist intellectuals were more likely to stand by him (Susan Sontag: “our integrity as a nation is as endangered by an attack on a writer as on an oil tanker”) than were those on the right (Patrick Buchanan: “we should shove his blasphemous little novel out into the cold”). But times have changed: Paul Berman recently published a book, The Flight of the Intellectuals , that excoriates his fellow liberals for (as the dust jacket puts it) having “fumbled badly in their effort to grapple with Islamist ideas and violence.”
यदि देखा जाये तो 1989 में रश्दी के विरुद्ध आदेश का लेखकों और उपन्यास लेखकों में विरोध हुआ था और विशेष रूप से वामपंथियों में। वामपंथी बौद्धिक समाज उनके साथ खडा हुआ था। ( सुसान सोंटांग ने कहा, “ एक लेखक के ऊपर आक्रमण से हमें उतना ही धक्का लगा है जितना एक तेल टैंकर पर आक्रमण से)। इसके बाद दक्षिणपंथी थे ( पैट्रिक बुचानन- ” हमें इस ईशनिन्दित उपन्यास को ठन्डे बक्से में डाल देना चाहिये)। लेकिन समय परिवर्तित हो गया है पाल बर्मन ने हाल में अपनी पुस्तक द फ्लाइट आफ द इंटेलेक्चुवल्स में उन्होंने अपने उदारवादियों की इस कारण आलोचना की है कि वे इस्लामवादी विचार और हिंसा का विरोध करने में असफल रहे हैं।

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