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koranic वाक्य

"koranic" हिंदी मेंkoranic in a sentence
उदाहरण वाक्यमोबाइल
  • To the real Koranic idea of paradise,
    जो क़ुरान में वास्तव में दिए स्वर्ग की कल्पना से बहुत मेल खाता है,
  • Who believe there is a Koranic justification for the bombings: 5 percent.
    5 प्रतिशत मुसलमानों के अनुसार ऐसे हमले कुरान सम्मत हैं.
  • Abrogated : The passage was overridden by subsequent Koranic verses (such as 9:73: “O Prophet! Struggle against the unbelievers and hypocrites and be harsh with them”). Purely symbolic : The phrase is a description, not an imperative. Islam's truth is so obvious that to coerce someone to become a Muslim does not amount to “compulsion”; or else being made to embrace Islam after defeat in war is not viewed as “compulsion.”
    यह मुहावरा समय और स्थान तक सीमित है - यह मुहावरा केवल मदीना के सातवीं शताब्दी के यहूदियों के लिए प्रभावी था.
  • More broadly, the ongoing and intense public debate about Islam has created a far more informed citizenry. Few Americans before September 11 knew such terms as jihad and fatwa , much less ijtihad , dhimmitude , or burqa . Fewer yet could discuss abrogated Koranic verses or had opinions about the Islamic nature of “honor” killings . Yet these matters are now knowledgeably discussed by bloggers, talk-show hosts, and even police departments.
    और न ही अमेरिका को कोई उच्चधिकारी आज से उसे दुहरा रहा है जो कोलिन पावेल ने 11 सितम्बर की घटना के एक दिन बाद विश्लेषित किया था कि “इन हमलों को अरब या इस्लामियों द्वारा किया गया नहीं माना जाना चाहिए क्योंकि यह आतंकवादियों द्वारा किया गया है “।
  • Those focusing on Islam itself as the problem (such as ex-Muslims like Wafa Sultan and Ayaan Hirsi Ali) point to the consistency from Muhammad's life and the contents of the Koran and Hadith to current Muslim practice. Agreeing with Geert Wilders' film Fitna , they point to striking continuities between Koranic verses and jihad actions. They quote Islamic scriptures to establish the centrality of Muslim supremacism, jihad, and misogyny, concluding that a moderate form of Islam is impossible. They point to Turkish prime minister Recep Tayyip Erdoğan 's deriding the very idea of a moderate Islam. Their killer question is, “Was Muhammad a Muslim or an Islamist?” They contend that we who blame Islamism do so out of political correctness or cowardliness .
    पिछले माह बोस्टन मैराथन में हुए बम धमाकों और VIA Rail Canada train कनाडा में ट्रेन पर लगभग होने वाले आक्रमण के पीछे क्या प्रेरणा थी ?
  • * Diplomatic: U.S. pressure on other states to crack down on terrorism is most impressive in Pakistan, where authorities deployed border troops to arrest al Qaeda operatives, outlawed terrorist groups, dismantled Koranic schools and vowed a “merciless” campaign against terrorism.
    ग्रेड बी कूटनीतिक: अन्य राज्यों में आतंकवाद को नष्ट करने के अमेरिकी दबाव का सबसे अधिक प्रभाव पाकिस्तान में हुआ है , जहाँ कि अधिकारियों ने अल कायदा के सदस्यों को गिरफ्तार करने के लिये सीमा पर सैनिक नियुक्त किये हैं , कुरान आधारित विद्यालयों को ध्वस्त किया है और आतंकवाद के विरुद्ध निर्दयी अभियान हाथ में लिया है।
  • What do Muslims believe regarding freedom of religious choice? A Koranic verse (2:256) answers: “There is no compulsion in religion” (Arabic: la ikrah fi'd-din ). That sounds clear-cut and the Islamic Center of Southern California insists it is, arguing that it shows how Islam anticipated the principles in the U.S. Constitution. The center sees the First Amendment (“Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof”) as based on concepts in the Koran's no-compulsion verse.
    इस मुहावरे को समाप्त कर दिया गया है - कुरान की बहुत सी आयतों को इससे अधिक महत्व देकर इसे समाप्त कर दिया गया . जैसे आयत 9 सुरा 73 - हे पैगंबर गैर -मतावलंबियों और ढोंगियों के विरुद्ध संघर्ष करो और उनके विरुद्ध कठोरता दिखाओ.
  • In a similar spirit, a former chief justice of Pakistan, S.A. Rahman, argues that the Koranic phrase contains “a charter of freedom of conscience unparalleled in the religious annals of mankind.” To a Western sensibility, this interpretation makes intuitive sense. Thus does Alan Reynolds, an economist at the CATO Institute, write in the Washington Times that the verse signifies that the Koran “counsels religious tolerance.” Were it only so simple.
    यह प्रतीकात्मक है - यह वाक्यांश वर्णनात्मक है न कि आज्ञासूचक .इस्लाम इस मामले में पूरी तरह स्पष्ट है कि किसी को मुसलमान बनाने के लिए कड़ाई का इस्तेमाल उसे बाध्य करना नहीं होता इसी प्रकार युद्ध में पराजय के पश्चात इस्लाम कबूल करवाना भी बाध्य करना नहीं है .
  • This early petition set the standard in terms of collecting objectionable Koranic verses. Other efforts have been more rhetorical and less operational. The most consequential was by Pim Fortuyn in the Netherlands to end Muslim immigration. Had he not been assassinated in 2002, he might have ridden this issue to the prime ministry.
    इस आरम्भिक याचिका ने आपत्तिजनक कुरान की आयातों को एकत्र करने का मानक एक ढंग से निर्धारित कर दिया। और प्रयत्न लफ्फाजी अधिक और प्रायोगिक कम रहे । इनमें सबसे महत्वपूर्ण प्रयास हालैन्ड में मुस्लिम आप्रवास समाप्त कराने का पिम फार्ल्यून का रहा। यदि 2002 में उनकी हत्या नहीं हो जाती तो वे इस मुद्दे के सहारे प्रधानमन्त्री बन जाते ।
  • Father Joseph D. Fessio, SJ, recounted on the Hugh Hewitt Show the details of a seminar he attended with the pope in September 2005 on Islam. Participants heard about the ideas of a Pakistani-born liberal theologian, Fazlur Rahman (1919-88), who held that if Muslims thoroughly reinterpret the Koran, Islam can modernize. He urged a focus on the principles behind Koranic legislation such as jihad, cutting off thieves' hands, or permitting polygyny, in order to modify these customs to fit today's needs. When Muslims do this, he concluded, they can prosper and live harmoniously with non-Muslims.
    ऐसी संभावना थी कि पोप बेनेडिक्ट 16 के लिए इस्लाम और मुस्लिम संबंधी विषय सर्वोच्च वरीयता का रहेगा , लेकिन पद ग्रहण करने के 9 महीनों तक वे इस विषय पर मौन साधे रहे . हालांकि उनकी एक रिपोर्ट अवश्य उनके इन विचारों की तरफ संकेत करती है .
  • The Sufi explains the Koranic verse , “ We have made room for him on earth ” -LRB- Sura 18 , 83 -RRB- , in this way : “ If he wishes , the earth rolls itself up for him ; if he wishes , he can walk on the water and in the air , which offer him sufficient resistance so as to enable him to walk , whilst the mountains do not offer him any resistance when he wants to pass through them . ”
    सूफ़ी ने कुरान की एक आयत की व्याख़्या की है , ? हमने उसके लिए जमीन पर इस तरह जगह बनाई है ? ( सूरा 18,83 ) कि ? अगर वह चाहे तो जमीन उसके लिए सिकुड़ जाती है , यदि वह चाहे तो पानी पर और हवा में चल सकता है जबकि वे दोनों उसके इस प्रकार चलने में काफी रुकावट पैदा करती हैं , लेकिन जब वह पहाड़ों में से गुजरता है तो पहाड़ उसका कोई प्रतिरोध नहीं करते . ?
  • This enmity stems from the Koran itself and so is immutable, say spokesmen for this argument, who tend to be political conservatives or evangelicals. This too does not hold. If Muslims by nature are hostile, how does one explain Turkey, with its militantly secular culture and abiding good relations with the West? If all Muslims accept Koranic precepts, how does this account for the tens of thousands of Algerians who lost their lives resisting Islamic rule?
    यदि इस्लाम ही समस्या है तो विजय के लिये कोई सम्भावित रणनीति नहीं हो सकती । इसमें अंतर्निहित है कि अरबों लोग या फिर लाखों मुस्लिम जो पश्चिम में निवास करते हैं वे अपरिवर्तनीय शत्रु हैं। उन्हें या तो इस्लाम से मतांतरित कर लिया जाये या फिर उन्हें रोका जाये और दोनों ही वास्तविकता से परे कार्यक्रम हैं।
  • The Koranic passage CAIR quotes about “stand up firmly for justice” is not about issuing press releases or signing petitions. “Standing up for justice should mean taking real action.” Stephen Schwartz, a Sufi, tells me. “In today's situation, that translates into identifying and helping arrest Muslim evildoers by driving them from the community; outlining a straight path of moderation; and making clear one's loyalty to America.”
    - सीएआईआर ने कुरान के अंश को उद्धृत किया है कि न्याय के लिए उठो .यह केवल प्रेस वक्तव्य या याचिका हस्ताक्षर के लिए नहीं है . न्याय के लिए उठने का अर्थ है कुछ कदम भी उठाना . सूफी स्टीफन स्कावर्ज ने मुझसे कहा “ आज की स्थिति में चाहिए कि गलत मुसलमानों को पहचान कर उन्हें समुदाय से बाहर करने में सहायता की जाए . उनकी वफादारी अमेरिका के प्रति सुनिश्चित करते हुए नरमपंथ की एक सीधी रेखा खींची जाए…”
  • Aggressive Islam: The Koran and other authoritative Islamic scriptures do contain incitements against non-Muslims. The eminent historian Paul Johnson, for example, cites two Koranic verses: “Strongest among men in enmity to the Believers will you find the Jews and Pagans” (Sura 5, verse 85) and “Then fight and slay the pagans wherever you find them. And seize them, beleaguer them and lie in wait for them.” (9:5).
    आक्रामक इस्लाम: कुरान तथा अन्य आधिकारिक इस्लामी धर्मग्रन्थों में गैर मुस्लिमों के विरुद्ध घृणा की बातें हैं। प्रमुख इतिहासकार पाल जानसन ने उदाहरण के लिये कुरान की दो आयतें उद्धृत कीं, “ विश्वासियों के शत्रुता के पुरुषों में सबसे अधिक शक्तिशाली आपको यहूदी और प्रकृतिपूजक मिलेंगे” (सूरा5, आयत 85) और “ प्रकृति पूजकों को जहाँ पाओ उन्हें मार डालो, उन्हें घेर लो , सेना सहित उन्हें घेर लो और उनके लिये घात लगाओ” ( 9:5)
  • Abdul Salam al-Hakawati , 38, Muslim, a Lebanese corporate financial officer: He and his family hid upstairs in their house after hearing gunfire. Downstairs, they heard the terrorists break in and rummage around before one apparently noticed framed Koranic verses on the wall and announced to the others, “This is a Muslim house.” When a heavily armed terrorist came upstairs, Mr. Al-Hakawati confirmed his identity by greeting the assailant with “Assalamu 'Alaykum,” the Muslim greeting.
    अब्दुल सलाम अल हकावती , 38 वर्षीय लेबनानी(वित्तीय निगम अधिकारी )- गोलियों की आवाज सुनकर पूरा परिवार ऊपर सीढ़ियों पर छुप गया .नीचे की सीढियों पर उन्होंने आतंकवादियों को भगदड़ मचाते हुए प्रवेश करते सुना.थोड़ी देर में दीवार पर कुरान की आयतें देख कर उन्होंने कहा - यह तो मुसलमान का घर है.जब भारी हथियारों से लैस आतंकवादी सीढियों के उपर चढ़े तो अल हकावती ने उन्हें असलाम वालेकुम कहकर अपनी पहचान को और स्पष्ट कर दिया .
  • Would repetition inspire institutionalization, generate ever-more outraged responses, and offer a vehicle for Islamists to ride to greater power? Or would it lead to routinization, to a wearing out of Islamists, and a realization that violence is counter-productive to their cause? I predict the latter, that a Muhammad cartoon published each day, or Koranic desecrations on a quasi-regular basis, will make it harder for Islamists to mobilize Muslim mobs. Were that the case, Westerners could once again treat Islam as they do other religions - freely, to criticize without fear. That would demonstrate to Islamists that Westerners will not capitulate, that they reject Islamic law, that they are ready to stand up for their values.
    क्या पुनरावृत्ति होने से संस्थागत स्वरूप को प्रेरणा मिलेगी , इससे कहीं अधिक आक्रोशमय प्रतिक्रिया होगी, क्या इससे इस्लामवादियों को और शक्ति मिलेगी जिस पर वे सवार हो सकेंगे? या फिर यह दिन प्रतिदिन का अंग हो जायेगा, इस्लामवादियों को भी यह सामान्य लगने लगेगा और उन्हें यह आभास होगा कि हिंसा से उन्हें कोई लाभ नहीं होता वरन यह पलटकर क्षति ही पहुँचाता है।
  • A Koranic passage (4:135) then follows to establish that this is not just CAIR's viewpoint: “Oh you who believe, stand up firmly for justice, as witnesses to God, even if it be against yourselves, or your parents, or your kin, and whether it be against rich or poor; for God can best protect both. Do not follow any passion, lest you not be just. And if you distort or decline to do justice, verily God is well-acquainted with all that you do.”
    फिर इस बात को स्थापित करने के लिए की यह केवल सीएआईआर का दृष्टिकोण नहीं है कुरान के अंश ( 4 : 135 ) को उद्धृत किया गया है .” तुम जो आस्थावान हो , न्याय के लिए उठो . ईश्वर को साक्षी मानकर चाहे यह तुम्हारे , तुम्हारे परिजनों ,तुम्हारी संतान या गरीब या अमीर के विरुद्ध हो , न्याय के लिए उठो..ईश्वर उनकी. बेहतर रक्षा कर सकता है जबतक न्यायी नहीं हो तबतक किसी भावना का अनुसरण मत करो . यदि तुम न्याय को तोड़ों मरोड़ोगे या उसकी अवहेलना करोगे तो समझो ईश्वर तुम्हारे सभी कार्यों के बारे में जानता है .”
  • The group met with Ahmet Davutoğlu, foreign policy advisor to Prime Minister Erdoğan. Actions that confirm one's doubts about the AKP having changed goals since it came to power in late 2002 include attempts to criminalize adultery, to transform religious instruction at public schools into propaganda for Islam, and to loosen the penalties against free-lance Koranic instruction. Condemning Christianity as a polytheistic religion and purging members of the Alevi minority from the government's Religious Directorate also raise red flags.
    2002 के अंत में सत्ता प्राप्ति के पश्चात ए के पी के कुछ निर्णय इसके बदले हुए लक्ष्य की ओर संकेत करते हैं इनमें व्याभिचार का अपराधीकरण करने का प्रयास , पब्लिक स्कूलों में इस्लाम के प्रचार से संबंधित धार्मिक निर्देशों में सुधार और स्वतंत्र रुप से कुरान की शिक्षा पर जुर्माने में ढ़ील ऐसे ही उदाहरण हैं . इसी प्रकार ईसाइयत को बहुदेववादी बताकर उसकी निंदा करना और अलेवी अल्पसंख्यक सदस्यों को सरकार के धार्मिक निदेशालय से बाहर करना भी कुछ खतरे का संकेत देता है .
  • Taha argued that specific Koranic rulings applied only to Medina, not to other times and places. He hoped modern-day Muslims would set these aside and live by the general principles delivered at Mecca. Were Taha's ideas accepted, most of the Shari'a would disappear, including outdated provisions concerning warfare, theft, and women. Muslims could then more readily modernize. As this suggests, Islam is not stuck. But huge efforts are needed to get it moving again.
    ताहा का तर्क है कि कुरान के कुछ नियम केवल मदीना के लिए थे न कि अन्य क्षेत्रों के लिए . उनकी आशा थी कि मुसलमान इन नियमों को एक किनारे रख देंगें और मक्का के सामान्य नियमों के साथ जीवन जियेंगे. यदि ताहा के विचार को स्वीकार किया जाए तो शरीयत का बहुत बडा भाग लुप्त हो जायेगा ,जिसमें लूट , चोरी और महिलाओं से संबंधित अनेक कालबाह्य नियम शामिल हैं. उनके बाद मुसलमान निश्चित ही आधुनिक हो सकते हैं .हालांकि ताहा द्वारा प्रस्तावित योजना के अनुसार मुसलमानों ने बड़े स्तर पर इस दिशा में कार्य आरंभ नहीं किया है लेकिन कुछ शुरुआत अवश्य हुई है.
  • Besuki, Obama's public school in Jakarta. Koran class : In his autobiography, Dreams of My Father , Obama relates how he got into trouble because he “ made faces during Koranic studies ,” thereby revealing he was a Muslim, for Indonesian students in his day attended religious classes according to their faith. Indeed, Obama still retains knowledge from that class: Nicholas D. Kristof of the New York Times , reports that Obama “recalled the opening lines of the Arabic call to prayer, reciting them [to Kristof] with a first-rate accent.”
    कुरान कक्षायें- अपनी आत्मकथा ड्रीम्स आफ माई फादर में उन्होंने बताया है कि किस प्रकार कुरान के अध्ययन के दौरान वह मुँह बनाने के कारण फँस गये थे और इस प्रकार उन्होंने रहस्योद्घाटन किया कि वे वह मुसलमान थे। इण्डोनेशियाई दिनों में उन्होंने अपने धर्म के अनुसार धार्मिक कक्षाओं में एक छात्र की भाँति भाग लिया। न्यूयार्क टाइम्स के निकोलस डी क्रिस्टोफ के अनुसार ओबामा को अब भी उन कक्षाओं का ज्ञान स्मरण है। रिपोर्ट के अनुसार, “ प्रार्थना की अरबी पंक्तियों को क्रिस्टोफ के समक्ष प्रथम श्रेणी के उच्चारण के साथ दुहराया”।
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