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wahhabi वाक्य

"wahhabi" हिंदी मेंwahhabi in a sentence
उदाहरण वाक्यमोबाइल
  • The Council on American-Islamic Relations has, since its founding in 1994, served as the Islamist movement in North America's most high-profile, belligerent, manipulative, and aggressive agency. From its headquarters in Washington, D.C., CAIR also sets the agenda and tone for the entire Wahhabi lobby .
    सी ए आई आर के आंतरिक कार्य का खुलासा
  • Harvard and Georgetown universities each accepted $20 million for Islamic studies from a Saudi prince who overtly promotes his government's Wahhabi outlook, Alwaleed bin Talal.
    हार्वर्ड और जार्जटाउन विश्वविद्यालयों ने सउदी राजकुमार अल - वलीद बिन तलाल से 20 मिलियन डॉलर की सहायता इस्लामी शिक्षा के लिए प्राप्त की .सउदी प्रशासन वहावी विचारधारा को प्रेरित करता है .
  • In other words, the less fanatical version of Wahhabism triumphed over the more fanatical. The Saudi monarchs presided over a kingdom extreme by comparison with other Muslim countries but tame by Wahhabi standards.
    दूसरे शब्दों में कम धर्मान्ध वहाबी संस्करण धर्मान्ध वहाबी संस्करण पर प्रभावी हुआ। सउदी राजघराने ने एक ऐसे राज्य का शासन संचालन किया जो अन्य मुस्लिम देशों की तुलना में कम था।
  • The third Saudi kingdom was founded in 1902, when Abdul-Aziz ibn Saud captured the town of Riyadh. A decade later, Abdul-Aziz formed an armed force called the Ikhwan (Arabic for brethren) which became the spearhead of the Wahhabi movement, armed, confrontational and fanatical. It was known for a war cry that summed up its outlook: “The winds of paradise are blowing. Where are you who hanker after paradise?”
    बर्नाड लूईस ने अमेरिका शब्दावली प्रदान की है जिससे मुसलमानों के मध्य सउदी स्थिति को समझा जा सकता है .
  • A leading Wahhabi figure in Saudi Arabia even declared it unlawful for Sunni Muslims to support, supplicate for, or join Hizbullah. No major Arab oil-exporting state appears to have any intention of withholding its oil or gas exports out of solidarity with Hizbullah.
    मिस्र के पत्रकार खालेद सलाह ने ड्रीम 2 टेलीविजन पर साक्षात्कार के दौरान हिजबुल्लाह के हसन नसरूल्लाह की निन्दा की, “ अरब और लेबनान के बच्चों का खून हिजबुल्लाह के पीले झण्डे और खोमैनी के चित्र उठाने से अधिक कीमती है”.
  • Worse, the speech drum-rolled the appointment of a U.S. special envoy to the Organization of the Islamic Conference, directing this envoy to “listen to and learn from” his Muslim counterparts. But the OIC is a Saudi-sponsored organization promoting the Wahhabi agenda under the trappings of a Muslim-only United Nations. As counterterrorism specialist Steven Emerson has noted, Bush's dismal initiative stands in “complete ignorance of the rampant radicalism, pro-terrorist, and anti-American sentiments routinely found in statements by the OIC and its leaders.”
    इसके बजाय उन्होंने मध्य पूर्व से बाहर कट्टरपंथ के विरूद्ध संघर्ष तथा व्यापक रूप में ऐसे कट्टरपंथियों के गुट का उल्लेख किया जो प्रभाव और सत्ता प्राप्त करने के लिए धर्म का प्रयोग कर रहे हैं।
  • But anti-Islamist Muslims not only exist; in the two years since 9/11, they have increasingly found their voice. They are a varied lot, sharing neither a single approach nor one agenda. Some are pious, some not, and others are freethinkers or atheists. Some are conservative, others liberal. They share only a hostility to the Wahhabi, Khomeini and other forms of militant Islam.
    उनमें विविधता है वे एक पहुंच या एक एजेन्डा पर नहीं है । कुछ तो पवित्र हैं , कुछ नहीं , कुछ स्वतंत्र चिंतक हैं और कुछ नास्तिक हैं । कुछ परंपरावादी हैं तो अन्य उदारवादी । उनमें केवल एक चीज सामान्य है कि वे वहावी , खोमैनी और उग्रवादी इस्लाम के अन्य प्रकारों से शत्रुता रखते हैं ।
  • Three features define the regime: controlling the holy cities of Mecca and Medina, subscribing to the Wahhabi interpretation of Islam, and possessing by far the world's largest petroleum reserve. Islam defines identity, Wahhabism inspires global ambitions, oil wealth funds the enterprise.
    तीन विशेषतायें पूरे शासन को परिभाषित करती हैं, पवित्र शहर मक्का और मदीना पर नियंत्रण , इस्लाम की वहाबी व्याख्या का विस्तार और विश्व के सबसे बडे पेट्रोलियम भाग पर अपना कब्जा बनाये रखन। इस्लाम इसकी पहचान को परिभाषित करता है , वहाबीवाद इसकी वैश्विक मह्त्वाकाँक्षा को प्रेरित करता है और तेल की आय इसके उद्यम को आर्थिक सहायता प्रदान करती है।
  • Further, as Stephen Schwartz of the Center for Islamic Pluralism points out, signs in Saudi airports warn Muslim travelers that the airport's mutawwa'in , or religious police, confiscate Korans, other Islamic literature, and Muslim objects of non-Saudi origin. While discriminating specifically against Shiites and Ahmadis, this policy manifests a wider insistence on Wahhabi supremacism. More broadly, the Saudi leadership runs a country that the American government has condemned repeatedly as having “no religious freedom” and being among the most religiously repressive in the world. Saudia is probably the only civilian airline whose logo includes swords.
    जेरूसलम पोस्ट के हाल के एक लेख में माइकल फ्रेन्ड इस विनियामक को अन्तर्राष्ट्रीय स्तर पर लोगों की दृष्टि में लाये। Saudis might take Bibles from tourists शीर्षक के इस लेख में उन्होंने संकेत किया कि सउदिया वेबसाइट के एक खण्ड 'Customs Regulations'
  • These changes turned the Saudi insurgency into a state and brought a desert movement to the city. This meant the Saudi monarch could no longer give the Ikhwan and the traditional Wahhabi interpretation of Islam free rein, but had to control it. The result was a civil war in the late 1920s which ended in the monarchy's victory over the Ikhwan in 1930.
    इन परिवर्तनों से सउदी उग्रवादी एक राज्य के रूप में परिवर्तित हो गया और शहर में एक आन्दोलन प्रवेश कर गया। इसका अर्थ हुआ कि सउदी राजशाही इखवान और परम्परागत वहाबी ब्याख्या को उतनी स्वतन्त्रता नहीं दे सकती थीं और इस पर नियन्त्रण करना था। इसका परिणाम हुआ कि 1920में गृह युद्ध आरम्भ हुआ जो 1930 में राजशाही पर इखवान की विजय के साथ समाप्त हुआ।
  • The Ikhwan won most of its battles, expanding Saudi rule and Wahhabi practices. Its greatest victory came in 1924, when it captured Mecca from the Hashemite dynasty that had controlled the city for centuries (and continues to rule Jordan). This victory by Abdul-Aziz transformed his situation in two ways. By bringing the final Arabian competitor under Saudi control, it established the Saudis as the unrivalled power in its region. And by bringing the leading city of Islam and the peninsula's main urban area under Saudi jurisdiction, it created new stresses for Wahhabism.
    कल्पना करिए कि क्लू क्लक्स क्लान का टेक्सास पर पूर्ण नियंत्रण स्थापित हो जाता है . टेक्सास में तेल की सारी धोखाधड़ी उसके हवाले है और वे इस धन का उपयोग अपनी ईसाइयत के विकास के लिए स्कूल कॉलेज का नेटवर्क खड़ा करते हैं.इसके आधार पर आप अनुमान कर सकते हैं कि आधुनिक मुस्लिम विश्व में क्या हुआ होगा.
  • On first appearance, the Wahhabi version of Islam was seen as wildly extreme and was widely repudiated. Its fanatical enmity toward other Muslims and its rejection of long-standing Muslim customs made it anathema, for example, to the Ottoman rulers who dominated the Middle East. The Saudi kingdom disappeared twice because its military and religious aggressiveness made it so loathsome to its neighbors.
    प्रथम दृष्टया इस्लाम का बहाबी संस्करण अत्यन्त कट्टर और अलोकप्रिय माना गया। अन्य मुसलमानों के प्रति इसकी धर्मान्ध शत्रुता और मुसलमानों की मान्य परम्पराओं की अवहेलना ने इसे अलग-थलग कर दिया, यहाँ तक कि मध्य पूर्व पर बहुत समय तक शासन करने वाले ओटोमन साम्राज्य में भी। सउदी शासन दो बार लुप्त हो गया और वह भी इसकी धार्मिक आक्रामकता के कारण शत्रुओं द्वारा अस्वीकार्यता के चलते।
  • Seen in today's terms, the Ikhwan resembled the Taliban in their greater purity and extremism and Abdul-Aziz resembled his sons who continue to rule the less pure kingdom he founded. His victory in 1930 meant that a milder version of Wahhabism defeated the more fanatical version. If the Saudi monarchy has always been more rigorously Islamic than its neighbours, it has also been lax by the earlier standards of the Wahhabi doctrine.
    आज की परिस्थितियों में देखा जाये तो तालिबान शुद्धिवादी और कट्टरता के मामले में इखवान के समान है जबकि अब्दुल अजीज के पुत्रों की स्थिति अजीज जैसी है जो कम शुद्ध राज्य पर शासन कर रहे हैं. 1930 में उनकी विजय का अर्थ था कट्टरपंथी वहाबियों पर नरमपंथियों की विजय. यदि सउदी राजशाही अपने पड़ोसियों की अपेक्षा अधिक कठोर इस्लामी होता तो यह आरम्भिक वहाबी सिद्धान्त से कम ही होता.
  • Views on Islam's proper role reflect how one understands the purpose of the war in Iraq one year ago: Islamic law should be prohibited : The overthrow of Saddam Hussein was called Operation Iraqi Freedom for a reason: the American-led occupation forces must not become midwife for an anti-democratic legal system that disallows freedom of religion, executes adulterers, oppresses women, and discriminates against non-Muslims. Acquiescing to the Sharia discourages moderates while encouraging the Wahhabi and Khomeinist extremists in Iraq. Also, because Sunnis and Shiites interpret Sharia differently, its implementation promises troubles ahead.
    इराक में शरीयत नामक कानूनी ढाँचे और इस्लाम की क्या भूमिका होनी चाहिए। सिंद्धान्त रुप में अमेरिका सहित उन देशों में जहाँ की सेनायें इराक में हैं, यह विषय काफी मंथन और वाद-विवाद का होना चाहिए। क्योंकि इस प्रश्न का उत्तर अनेक प्रकार से इराक के भविष्य को प्रभावित करने वाला है। इस्लाम की उपयुक्त भूमिका से
  • The current iteration of the Saudi kingdom came into being in 1902 when a Saudi leader captured Riyadh. Ten years later, there emerged a Wahhabi armed force known as the Ikhwan (Arabic for “Brethren”) which in its personal practices and its hostility toward non-Wahhabis represented the most militant dimension of this already militant movement. One war cry of theirs went: “The winds of Paradise are blowing. Where are you who hanker after Paradise?”
    सउदी शासन का वर्तमान स्वरूप 1902 में अस्तित्व में आया जब एक सउदी नेता ने रियाद पर नियन्त्रण किया ।दस वर्षों के उपरान्त वहाँ एक वहाबी सैन्य शक्ति इखवान उभरी जो कि व्यक्तिगत व्यवहा में और गैर वहाबियों के प्रति शत्रुता में पहले से ही उग्रवादी आन्दोलन का सबसे उग्रवादी आयाम प्रस्तुत करती थीं। उनके युद्ध का एक ही नारा चला “स्वर्ग के पंख खुल रहे हैं, कहाँ हो तुम जो स्वर्ग के बाद भी रहो ''?
  • For the outside world, the choice is clear; however unattractive, the Saudi monarchy is preferable to the yet worse Ikhwan alternative. This implies a two-step approach: help the monarchy defeat its Ikhwan-inspired enemy and put serious pressure on the kingdom to reform everything from its school system to its sponsorship of Wahhabi organizations abroad. Related Topics: Radical Islam , Saudi Arabia , Terrorism receive the latest by email: subscribe to daniel pipes' free mailing list This text may be reposted or forwarded so long as it is presented as an integral whole with complete and accurate information provided about its author, date, place of publication, and original URL. Comment on this item
    बाहरी विश्व के लिए विकल्प स्पष्ट है - सउदी राजशाही अनाकर्षक होते हुए भी इखवान के बुरे विकल्प से श्रेष्ठ है। इसमें दो चरणवद्ध कदम अतर्निहितहैं - इखवान प्रेरित सेना को परास्त करने के लिए राजशाही की सहायता की जाये और इस पर गम्भीर दबाव डाला जाये कि वह अपने विद्यालय पद्धति से विदेशों में वहाबी संगठनों को प्रायोजित करने तक सब कुछ सुधारे।
  • The U.S. government should never fund a documentary whose obvious intent is to glorify a religion and proselytize for it. Doing so flies in the face of American tradition and law. On behalf of taxpayers, a public-interest law firm should bring suit against the Corporation for Public Broadcasting, both to address this week's travesty and to win an injunction against any possible repetitions. Nov. 12, 2007 update : So much do Islamists appreciate “Muhammad: Legacy of a Prophet” that the Council on Islamic Education , a member of the Wahhabi lobby, has created a whole lesson plan for how to use it in class. And if it's a PBS product, who dares claim it entails religious proselytizing? Comment on this item
    अमेरिकी सरकार ऐसी किसी भी वृत्तचित्र को धन मुहैया न कराये जिसमें किसी धर्म विशेष की तारीफ की गई हो या धर्मान्तरण का प्रयास किया गया हो । ऐसा अमेरिका की परम्परा और कानन के विपरीत है। इसमें सारे कर दाताओं द्वारा दिया गया पैसा जिससे पब्लिक ब्राडकास्टिंग सर्विस चलता है उनका अपमान है । करदाताओं की ओर से किसी कानूनी फर्म को पब्लिक ब्राडकास्टिंग के विरूद्ध वाद लाना चाहिये ताकि ऐसी पुनरावृत्ति न हो।
  • Permit non-Wahhabi religious items : That leaves the Saudis no choice but to accept the import of “Bibles, crucifixes, statues, carvings, items with religious symbols such as the Star of David.” Further, once these materials are allowed, other benefits would likely follow, such as permitting non-Islamic religious buildings and services in the kingdom for the millions of non-Muslims who live there. Muslims who reject the Wahhabi interpretation of Islam would also eventually benefit from this loosening.
    सेन्टर फार इस्लामिक प्लूरलिज्म के स्टीफन स्कावर्ज ने संकेत किया कि सउदी हवाई अड्डे पर उपस्थित धार्मिक पुलिस या मुतवइन मुस्लिम यात्रियों के कुरान या अन्य इस्लामी साहित्य को जब्त कर लेते हैं जो सउदी मूल का नहीं होता। विशेष रूप से शियाओं के लिए और अहमदिया के विषय में भेद-भाव करने वाली यह नीति वहाबीवाद की सर्वोच्चता पर जोर डालती है। और विस्तृत संदर्भ में सउदी नेतृत्व ऐसा देश संचालित कर रहा है जिसकी अमेरिका ने बारम्बार आलोचना की है कि वहाँ धार्मिक स्वतन्त्रता नहीं है और विश्व में धार्मिक आधार पर सर्वाधिक उत्पीड़न है।
  • Not many years ago, the key debate in the kingdom was that between the monarchical and Taliban versions of Wahhabism - an extreme reading of Islam versus a fanatical one. But today, thanks in large part to Abdullah's efforts to “ tame Wahhabi zeal ,” the most retrograde country has taken some cautious steps to join the modern world. These efforts have many dimensions, from children's education to mechanisms for selecting political leaders, but perhaps the most crucial one is the battle among the ulema, the Islamic men of religion, between reformers and hardliners.
    अधिक वर्ष नहीं व्यतीत हुए जब राज्य में मुख्य बहस राज्य के वहाबी संस्करण और तालिबान के वहाबी संस्करण के मध्य थी जो कि इस्लाम की अतिवादी और चरमपंथ के मध्य की बहस थी। लेकिन आज इसे हम अब्दुल्लाह द्वारा वहाबी तपन को कम करने के प्रयासों का परिणाम कह सकते हैं कि सबसे पिछडे इस देश ने भी आधुनिक विश्व की मुख्यधारा में आने के लिये कुछ सतर्क कदम उठाये हैं। इन प्रयासों के अनेक आयाम हैं जिसमें बच्चों की शिक्षा से लेकर राजनीतिक नेताओं के चयन को लेकर प्रणाली तक हैं। लेकिन इनमें से सबसे मह्त्वपूर्ण उलेमाओं के मध्य संघर्ष है जो कि कट्टरपंथी और उदारवादी के मध्य बँट गये हैं।
  • The lone sentence in Empowering that recognizes the danger of Islamism fixates on one small group, stating that “al-Qa'ida and its affiliates and adherents represent the preeminent terrorist threat to our country.” This ignores the 99 percent of the Islamist movement unconnected to Al-Qaeda, such as the Wahhabi movement, the Muslim Brotherhood, Hizb ut-Tahrir, the Iranian government, Hamas, Hizbullah , Jamaat ul-Fuqra , not to speak of so-called lone wolves. Rep. Sue Myrick (Republican of North Carolina) rightly notes that the policy paper “raises more questions … than it answers.”
    एकमात्र शब्द सशक्त करना के द्वारा यह माना गया है कि इस्लामवाद का खतरा एक छोटे सा गुट “ अल कायदा और उसके सहयोगी और उससे लगाव रखने वाले ही हमारे देश के लिये गम्भीर आतंकवादी खतरा हैं” । यह इस्लामवादी आंदोलन के उस 99 प्रतिशत की अवहेलना करता है जो कि अल कायदा से सम्बद्ध नहीं है जैसे कि वहाबी आंदोलन, मुस्लिम ब्रदरहुड, हिज्ब उत तहरीर, ईरानी सरकार, हमास, हिज्बुल्लाह, जमात उल फुक्रा और इसके अतिरिक्त अन्य स्वयंभू भेडियों का कहना ही क्या? रिपब्लिकन सू मायरिक ( उत्तरी केरोलिना के रिपब्लिक) ने उचित ही कहा है कि इस नीतिगत प्रपत्र ने जितने उत्तर नहीं दिये है उससे अधिक तो प्रश्न खडे कर दिये हैं।
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