वह आत्मा जो संसार में लिप्त रहता है:"जीवात्मा भी वास्तव में ब्रह्म ही है"
उदाहरण वाक्य
1.
This practice implies two things : one , the individual soul is pashu -LRB- lit . , cattle -RRB- and that God is Pashupati , the master . इस चर्चा से दो बातें लक्षित होती हैं : एक , जीवात्मा पशु है तथा ईश्वर पशुपति है .
2.
This practice implies two things : one , the individual soul is pashu -LRB- lit . , cattle -RRB- and that God is Pashupati , the master . इस चर्चा से दो बातें लक्षित होती हैं : एक , जीवात्मा पशु है तथा ईश्वर पशुपति है .
3.
Two , the human soul is God himself and it is by slow and steady practice that the soul can rise up and reach God and become God Himself . दूसरे , जीवात्मा तत्वत : परमात्मा ही है तथा क्रमिक और नियमपूर्ण साधना द्वारा वह ईश्वर तक पहुंच सकता है और ईश्वरत्व प्राप्त कर सकता है .
4.
Two , the human soul is God himself and it is by slow and steady practice that the soul can rise up and reach God and become God Himself . दूसरे , जीवात्मा तत्वत : परमात्मा ही है तथा क्रमिक और नियमपूर्ण साधना द्वारा वह ईश्वर तक पहुंच सकता है और ईश्वरत्व प्राप्त कर सकता है .
5.
While the similarity between the two is striking , the difference is equally striking between the poet 's hope of ' meeting the Pilot , and the saint 's vision of having met the Pilot , face to face . -LSB- PREVIOUS -RSB- -LSB- NEXT -RSB- THE LAST YEARS IN METTUKUPPAM SAW A RAMALINGA WHO had turned away from formal religion and become the prophet of universal brotherhood , based on the identity of the soul in all life -LRB- not only in mankind -RRB- , and his conception of God as the Light of Consciousness in all , the Supreme Light whose nature is grace , and which man can attain only by developing and being turned into such grace himself at his own level . दोनों का साम्य आश्चर्यजनक है , साथ ही दोनों का वैषम्य भी ध्यान देने योग़्य है-एक कविता की अपने संवाहक को देखने की कामना और एक संत की , देख चुकने के बाद की द्Qष्टि ! मेट्टुकप्पम के अंतिम दिनों में रामलिंग धर्म से विमुख हो गये थे और उस विश्व -बंधुत्व के प्रचारक हो गये थे जो सभी जीवात्मा मे ( केवल मनूष्यो मे ही नही ) आत्मा की एकात्माकता पर आधारित है . ईश्वर की परिकल्पना उन्होनें परम प्रकाश के रूप मे की है लिसकी प्रकृति ही करूणा है , तथा मानव इसे तभी प्राप्त कर सकता है जब ऐसी ही करूणा अपने स्तर पर अपने भीतर उतार ले